Startsida / Inlägg

Däcken ändras – igen

av Anna Andersson

Sebastian Vettel hävdade att ändringarna på däcken var hämtade från toaletten. Hans Red Bullchef Dietrich Mateschitz var också kritisk, precis som Mercedes chef Niki Lauda.
– Det är nya överraskningar till varje lopp. De tycker jag är fel. Man borde ha sådana däck att varje förare kunde köra max och trycka gasen i botten, säger han till RTL.
– I dag är det ingen som kör max. Alla måste ta hand om sina däck och de som sitter hemma framför TV:n har ingen aning om vem det är som leder och vem som kämpar längst bak.
Han fortsätter:
– Jag som är racerförare i grunden tycker att det är ett stort skämt. Du kan ju inte tävla, inte köra så fort som du vill och köra om, det som egentligen är formel 1.
– En gång fungerar det för den ena bilen och en gång för den andra. Det måste vara ett slut på det och det nu.

Efter depåstoppspartyt i Barcelona meddelar Pirelli nu att det blir ännu en förändring på däcken:
– Vårt mål är att varje bil gör två eller tre depåstopp, fyra är för mycket, säger Pirellis motorsportchef Paul Hembery.
– Till loppet på Silverstone kommer vi att göra ett par förändringar så att vi kan komma att nå vårt mål.
•••
Caterham får betala 10 000 Euro för att van der Garde tappade ett däck.
Annars var stallet nöjt med att Pic slog båda bilarna från Marussia,
•••
Jag packar nu ihop och vänder mot norr efter ett antal dagar i Barcelona. Jobb från morgon till sen kväll, nya intryck och en hel del arbete som jag kan ta med mig och använda framöver. Så förhoppningsvis kan både ni och jag dra nytta av den här helgen även inför de kommande loppen. Jag har försökt att få ut så mycket material som möjligt i våra olika kanaler, ibland har det varit svårt av utrymmesskäl och ibland av tidsskäl. Dessutom är det omöjligt att vara på olika platser samtidigt, hur gärna jag än skulle vilja. Jag är trots allt ensam och det är en rätt stor skillnad jämfört med bland annat Viasat som har betydligt mer personal på plats.
Jag får ibland frågan om vi kan åka på fler f1-lopp, det handlar lite om vad vi får ackreditering till och om det vi får ut av det motsvarar kostnaderna för resan. Hur mycket folk som sedan läser det jobbet som vi gör, köper tidningarna och klickar in på webben. Där kan ni också hjälpa till, om ni nu är intresserade av att vi ska fortsätta att bevaka sporten på nära håll.
Det är inte heller helt enkelt att få en ackreditering till F1, det krävs betydligt mer än inom många andra idrotter och Sverige är inte direkt någon stor marknad för F1.
Jag hoppas ändå att ni tycker att det material som vi har haft både i tidningen och på nätet har gett er en bra bild av tävlingshelgen och att ni fortsätter att vara aktiva och kommentera. Att hålla en blogg levande är inte något enkelt jobb, det krävs mycket tid och engagemang. Både av mig och av er.

Tack för den här helgen. Vi hörs i veckan.
Må gott