Därför kraschade Massa
avDet var inget förarfel. Det var ett tekniskt fel som orsakade Felipe Massas krasch under racet i Monaco. Det har Ferrari nu slagit fast.
I måndag och tisdags undersöktes bilarna i Maranello och det italienska stallet meddelar att det var en del i hjulupphängningen fram som brast och orsakade kraschen under loppet. Vad som orsakande kraschen under träningen är däremot inte officiellt.
Felipe Massa fick uppsöka sjukhuset i söndags och klagade då över smärtor i nacken.
– Den bästa nyheten den här helgen är att Felipe mår bra, citeras stallchefen Stefano Domenicali av motorsporttotal.
– Trots två så tuffa krascher på bara 24 timmar så har han bara lite ont i musklerna. Som tur är klarade han sig undan några andra svårare skador.
Han kommer att köra nästa lopp i Kanada den andra helgen i juni, bilarna flygs över till Montreal redan i veckan och Ferrari är redo för revansch efter en tuff helg i Monaco.
– Årets mästerskap verkar vara en bergochdalbana av känslor, säger Domenicali.
Efter en bra helg så kommer en betydligt sämre. Så har det varit hela året och det har inte ändrats sedan vi kom till Europa.
•••
När det gäller det däcktest som Mercedes genomförde är Red Bull fortfarande mycket irriterade. Framförallt är det Helmut Marko som sätter ord på sina känslor.
– Självklart är det en fördel direkt efter testet också, framförallt när man gör det direkt efter en tävling på samma bana och kan jämföra all den data man har från loppet. Man ser var man har haft problem och kan direkt mäta vilka förbättringar det blir, säger Marko och i talkshowen Hangar-7 hävdar han:
– Detta är en fördel som de kommer att ta med sig under resten av mästerskapet. Vi har inte en chans att hämta in det.
Där Pirelli säger att det finns en regel som låter dem använda sig av ett team och testa i 1000 km hävdar Marko att det är okej, om alla teamen går med på det, men i det här fallet så visste de andra stallen inte ens om att testet genomförts.
Han påpekar också att Red Bull fick frågan att genomföra ett test, men tackade nej:
– Vi sa att det är omöjligt för oss eftersom det bryter mot reglerna och den som leder VM kan inte ta några sådana risker.
Red Bull protesterade redan innan loppet i Monaco, som Mercedes van, och hoppas nu att FIA straffar tyskarna.
Ferrari har också genomfört ett liknande test i år, detta var 19 dagar före det att Fernando Alonso vann sitt hemma-GP i Barcelona.
Skillnaden var att man då använde sig av en två år gammal F1-bil (150° Italia) och den omfattas inte av testförbudet.
– Men det var inget test, säger Ferraris stallchef Stefano Domenicali.
•••
Trots alla krascher så har Romain Grosjean fullt stöd av Eric Boullier, stallchef hos Lotus och manager för Grosjean.
•••
Enligt Alain Prost kan Mark Webber bli ett riktigt stort problem för Sebastian Vettel. Han har ju själv en hel del erfarenheter av stallkrig och säger till Welt am Sonntag:
– Jag förlorade VM-titeln 1990 på grund av min kollega Nigel Mansell.
– Det kan gå riktigt snabbt.
Fransmannen som har fyra VM-titlar säger också:
– Jag kan förstå om Webber inte mår så bra just nu.
– Han är en väldigt tuff känsla och i vid sådana tillfällen blir racerföraren mänsklig.
Han menar att det är upp till stallet att nu lösa problemet mellan de båda och ser absolut inga garantier för att det inte ska bli ett stallkrig på banan igen.
– Att känna stöd från sitt stall är enormt viktigt för en förare och när kollegan blir den tuffaste motståndare är det enormt tufft.