Startsida / Inlägg

Makalöst, magiskt – Monaco

av Anna Andersson

Ferrari har inte vunnit i Monaco sedan Michael Schumacher gjorde det 2001, då vann han före sin teamkollega Ruben Barrichello. Det är 12 år sedan.
Ska den väntan ta slut på söndag?
Fernando Alonso slog ju till i Spanien för snart två veckor sedan när han lyckades med det som ingen annan gjort tidigare, att vinna F1-loppet i Barcelona från tredje startled.
– De senaste åren har vi alltid stått på pallen i Monaco, även om bilen inte varit tillräckligt bra. Så pallen är vårt mål, sa Alonso redan i Barcelona.
– 2011 så var vi nästan varvade av McLaren och Red Bull i de andra racen, men i Monaco slogs vi med Sebastian om segern och blev tvåa när loppet bröts med rödflagg på det sista varvet.
Monaco är många förares absoluta favorit och det beror lika mycket på atmosfären som på det faktum att förarna verkligen känner farten och närheten till muren. Här är de verkligen levande och skillnaden mellan liv och död kan vara en millimeter. Den banan förlåter inte ett enda misstag.
– Sedan är det rätt fint när man kan kör formationsrundan och kolla in alla snygga båtar i hamnen och damerna på soldäck, sa Lewis Hamilton med ett flin när han fick frågan vad han gör på ett formationsvarv.
I dag tänkte jag skriva något mer detaljerat om banan än tidigare, men det kommer mer. Enligt planen ska vi rejält med F1 i tidningen både lördag och söndag och då kan jag lova exklusivt material inför åtets stora race.
Om det inte händer något makalöst märkligt i när typ 22 tyskar ska sparka på en boll i England på lördag. Då vet man ju aldrig….

Här kommer i alla fall lite snabbfakta:
Varvlängd: 3,340 km.
Antal varv: 78
Kurvor: 19, 12 höger, 7 vänster
Flest segrar: McLaren (15), Ayrton Senna, 6 (1987, 89, 90-93). Graham Hill och Michael Schumacher 5.
Kurvor över 250 km/tim: –
Kurvor under 100 km/tim: 8
Avstånd till kurva 1: 120 m.
Längsta passage med full gas: 7,5 sekunder:
Vinnande strategi 2012: 1 depåstopp.
Segrare de senaste fem åren:
2012 Mark Webber, red Bull
2011, Sebastian Vettel, Red Bull
2010: Mark Webber, Red Bull
2009: Jenson Button, Brawn GP
2008 Lewis Hamilton, McLaren
Banrekord: Michael Schumacher, 2004, 1.14,439

Från förra årets F1-magasin inför säsongen, Sport Bild, hämtar jag här Sebastian Vettels egna ord om nyckelställena på banan:
St Dévote:
Kurvan är 90 grader och det betyder att vi har ett problem redan kort efter starteg. Det är lätt att det smäller här, det bästa är helt enkelt att ha pole position, göra en bra start och komma igenom den kurvan först av alla.

Casinokurvan:
–Det är svårt att köra på gränsen just här eftersom asfalten är väldigt ojämn. Gör du ett litet fel när du svänger in i kurvan, överstyr lite för mycket, ja då är det muren som gäller.

Grand Hotel:
F1:a långsammaste kurva, man kör i ca 40 Km/tim igenom det nålsögat, men det känns som om man parkerar. Det kan finnas en liten chans att köra om framförvarande bil, men det går bara om bilen framför spelar med och släpper förbi en, annars blir det en kollision.

Chikanen i hamnen:
Här är det otroligt trångt och svårt att köra. Vi bromsar ner från maxfarten som är typ 70 km/tim. Det går att köra om, men det medför stora risker. Killen framför måste se en och köra riktigt juste annars går det inte.
•••
Kolla in Ayrtons Sennas fantastiska varv i Monaco 1990.

Vilket är egentligen ditt bästa inne från Monacos GP?
Jag själv minns flera av Ayrton Sennas fantastiska race och så hans fajt med Nigel Mansell. Den som fanns med på gårdagens inlägg. Michael Schumachers bedrövliga parkering som han sedan försökte skylla i från sig är ett av bottennappen och sedan minns jag så klart hur jag låg på BB med en liten tjej i famnen och såg Monacos GP 2009. Då vann Jenson Button och det är ett av få lopp som jag inte arbetat med de senaste åren.