Oroligt inför racet
avGissa om Niki Luda stod och log i Mercedes garage. Det såg ut som om någon hade klistrat fast leendet i ansiktet på honom efter kvalet.
Mercedes står i första startled, Nico Rosberg före Lewis Hamilton.
Det var nog inte riktigt vad han eller någon annan hade trott inför kvalet till Barcelonas GP.
Visserligen var Mercedes snabba här under testerna, men de har inte imponerat under träningarna och både Lewis Hamilton och Nico Rosberg var väldigt försiktiga när jag pratade med dem efter träningarna i går.
I dag var de också otroligt försiktiga under presskonferensen efter kvalet. Båda två påpekade att man hade problem med däcken i Bahrain och att det är ett långt och väldigt tufft lopp. Nico var allt annat än fylld av självförtroende och Lewis påpekade att han inte riktigt trivts i bilen och att han känt sig osäker. Nu är frågan vad det betyder inför morgondagen.
Jag vet inte riktigt, men jag ser verkligen fram emot racet. Det kommer att bli galet tufft redan in i den första kurvan. Sedan handlar det enormt mycket om att ta hand om däcken och när det gäller just däcken så har Mercedes haft problem.
•••
Sebastian Vettel såg lika säker ut som vanligt och på något sätt så kändes det inte som om han tog Mercedes på allvar. Intill honom startar ju Kimi Räikkönen och bakom står Fernando Alonso. Det kan bli en riktigt roligt. Vettel var annars tydlig när det gäller den eventuella straffkatalogen som är föreslagen, men ännu inte godkänd:
– Jag tycker inte om det. Jag må vara gammaldags, men just nu har vi otroligt mycket straff och vi behöver inte fler. Vi kör inte på gatan, vi är racerförare, sa tysken.
•••
Under kvalet till Barcelonas GP handlade det mycket om att köra så lite som möjligt. Helst bara att enda varv utan misstag, på en bana som äter däck så får man inte så många fler chanser än så och det gäller att spara så många set däck som man bara kan.
•••
Tungt för Jenson Button som fick storstryk av Sergio Perez. Den förre världsmästaren var bara 14:e man i kvalet. Hans kollega var sjua i Q2 och tog sig in i Q3.
•••
I Q2 försvann Toro Rossos båda bilar, Adrian Sutil, Force India, Jenson Button, McLaren och Saubers båda bilar. Det verkar som om schweizarna är långt från fjolårsformen och jag undrar om Nico Hülkenberg har funderat över om det var rätt att byta Force India mot Sauber. Hans gamla stall fick in Paul di Resta i Q3.
•••
Pastor Maldonado hade pole position och vann i Barcelona för ett år sedan.
I dag försvann han i Q1, han startar från ruta 18 och det är väl tveksamt om han ens tar en VM-poäng. Även hans teamkollega Valtteri Bottas försvann i Q1.
•••
I Barcelona har man diskuterat ett gammalt förslag, poäng för pole position, både Red Bulls Adrian Newey och Ferraris Nikolas är för det förslaget.
– Det skulle vara en slags extra bonus och jag tycker det verkar bra, det är min personliga åsikt, säger Newey.
– Det gör kvalet ännu lite viktigare och det gör showen bättre och kvalet är ju en del av hela TV-spektaklet.
Vad tycker ni om den idén?
•••
När det gäller loppet i morgon så finns det framförallt två omkörningsmöjligheter. I slutet av start/målrakan ( där man också får använda DRS) och vid kurva tio (mellan kurva nio och tio är det också DRS).
Annars kommer det att bli ett lopp där däcken har en avgörande betydelse (föga överraskande). I Barcelona slits däcken hårt och precis som Marcus Ericsson sa efter sitt kvar så handlar det om att köra med insidan hela tiden.
•••
Det har ryktats en del om att Mercedes är intresserade av Sebastian Vettel, även om Niki Lauda har sagt att Vettel har ett kontrakt till pensionen med Red Bull. För Lewis Hamilton och Nico Rosberg har de ryktena i alla fall ingen betydelse. Hamilton bryr sig inte om det och Rosberg säger i alla fall själv att han har en säker plats hos Mercedes.
•••
I onsdags röstade stallen mot förslaget att häva testförbudet och öka antalet testdagar. Ferrari är inte näjda med det majoritetsbeslutet.
– Vi vill gärna hitta en balans mellan de extrema testande som vi hade tidigare och den andra extremen som vi har i dag, säger stallet i ett uttalande.
•••
Nu är det dags att springa igen. Från stall efter stall och försöka vara på tio ställen samtidigt.