Schumacher: Ta bort Monacos GP
avRalf Schumacher vill stryka Monacos GP. Han tycker att loppet är för riskfyllt och säger bland annat att:
– Bortsett från själva körande är Monaco en katastrof för förarna. Man kan inte röra sig från A till B.
Flera av dagens förare håller inte med honom och Alain Prost, som själv har fyra segrar i furstendömet, tycker också att Schumi II har fel:
– Banan är lika farlig som alla andra F1-banor, säger han i samband med en presskonferens i Monaco.
– Men samtidigt så måste du vara lite försiktigare när det är mycket trafik och andra bilar är i närheten.
Han menar också att man har gjort mycket för att förbättra säkerheten.
– Det är ett fantastiskt lopp för alla, framförallt för förarna. Det är tradition och man ska acceptera det, även om det är lite farligare än annars.
Vad tycker ni om det?
Är Monaco för farligt? För långtråkigt och bör försvinna ur VM-kalendern?
Eller är det en tradition som ska bevaras?
•••
När det är lugn och ro på i Monaco har jag funderat över lite andra saker, som KERS till exempel. I Monaco kan den som har pole position exempelvis inte alls använda sig av KERS i starten. Det är helt enkelt för kort avstånd till den första kurvan. Från pole position är det 120 meter till kurvan, däremot kan du använda dig av KERS längre bak i startfältet…
– Som jag ser det ska du minst ha in treans växel och köra i 200 km/tim för att använda KERS, säger McLarens Sam Michael till motorsporttotal.
Att få till starten perfekt är en av de avgörande detaljerna i Monaco eftersom banan är otroligt svår att köra om på.
Vilka är era tankar inför kvalet? Vem tar pole?
Jag tror på Mercedes. Nico Rosberg har cyklat de gatorna ända sedan han var barn och kan varje kurva, Lewis Hamilton älskar Monaco där han numera också bor (han och Rosberg bor i samma hus). Mercedes är dessutom klart snabbast på ett enda varv.
Sedan handlar det om att göra sig bred under racet – men det är en annan historia. Den kan vi diskutera efter kvalet.
•••
DRS får enbart användas på start/målrakan och kungen av Le Mans, Tom Kristensen, hjälper stewardsen i helgen. Han har dock aldrig kört ett F1-lopp, men väl testat för Minardi. 45-åringen har kört BTCC, DTM och vunnit Le Mans åtta gånger.
•••
När det gäller årets favoritämne, däcken, så finns det ännu inget kontrakt för 2014 och Pirellis motorsportchef Paul Hembery börjar bli otålig och frustrerad.
– Den första september ska vi meddela stallen allt de behöver veta inför nästa säsong och nu är vi mitt i maj månad, sa han i samband med ett mediamöte i Monaco.
– Fundera över hur löjligt det är med tanke på att vi inte ens har något kontrakt än. Vi kanske inte ens är med här nästa år.