Tidigare F1-stjärna stämmer stallägare
avSnacket om Mercedes däcktester fortsätter. FIA har begärt att få se all dokumentation från testet för att kunna bilda sig en uppfattning och se om Mercedes bär straffas. Själva hävdar tyskarna att det är i stort sett omöjligt att använda någon av den informationen från de 1000 km man testade åt Pirelli för egen räkning. Bland annat lades det mesta arbetet på 2014 och inte på 2013, Dessutom handlar mycket på vilken information som Pirelli lämnade ut i samband med testet och så här säger Mercedes Ross Brawn till Autosport.
– Vi vet att Pirelli tar med sig ett nytt däck till Kanada, men vi vet inte vilket av de däcken som vi testade som är aktuellt. Däcken var markerade med olika koder, A, B och C.
Detta bekräftar även en av Ferraris talesmän för den erkände F1-reportern Adam Cooper. Ferrari gjorde tidigare i år ett liknande test med en F1:a från 2010 (och den omfattas inte av testförbudet).
– Det var bara Pirelli som visste vilka däck som testades och vilken typ det var. Vi hade ingen aning.
Jag lär få en anledning till att återkomma i ärendet.
Det gäller även ämnet Romain Grosjean…
Hans agerande i Monaco gör att han flyttas tillbaka tio platser i starten av Kanadas GP nästa helg och Lotus har haft ett krissamtal med honom. Han har fått ta emot mycket kritik och Mika Salo, den tidigare F1-stjärnan från Finland, är rätt övertygad om att fransmannens dagar hos Lotus är räknade:
– Det är svårt att säga vilket beslut Lotus tar, men han har varit orsaken till ett antal skador och tappat många viktiga poäng. Det är inget vidare för stallets ekonomi, säger Salo till MTV3.
– Han har haft tillräckligt mycket tid att träna och någon gång så är den tiden också förbi. Då finns det inte utrymme för det längre.
Salo är också orolig för säkerheten och säger:
– Snart kommer han att skada antingen sig själv eller någon annan.
Vad tycker ni om Romain Grosjeans körstil? Passar han i F1?
Eller bör han få mer tid att vänja sig?
•••
Jarno Trulli hade kontrakt med Caterham, han var bekräftad som förare 2012, men tvingades ändå lämna stallet innan säsongen. Han ersattes av Vitalij Petrov som hade med sin flera sponsorer med tjocka plånböcker.
Enligt Trulli hade Fernandes lovat att betala hela hans lön under 2012, men det gjorde han inte och nu tänker den erfarne F1-föraren stämma Caterhams ägare.
– Jag ska stämma honom, han är skyldig mig väldigt mycket pengar, säger Trulli som kört över 250 GP-lopp till italienska Autosprint.
– Min F1-karriär tog slut för att jag gick med på att lämna min plats och jag blev lovad att stallet skulle fullfölja sina åtaganden. Men fram till dagens datum har det inte skett.
•••
Pastor Maldonado fortfarande har ont efter sin smäll i Monaco, men att han ska köra Kanadas GP och när vi ändå pratar om Williams så är det nu klart att stallet byter motorer igen. Nu lämnar man Renault för Mercedes 2014.