Startsida / Inlägg

Nyheter från England

av Anna Andersson

Så, nu är jag tillbaka efter två veckors semester och gör ett inhopp under loppen i England och Tyskland innan det blir lite ledigt med familjen ingen. Under min frånvaro har det har hänt en hel del, Mark Webber gav Christian Horner ungefär fem minuters betänketid och förklarade att han är redo för Porsche nästa säsong och nu lär det bli huggsexa om platsen intill Sebastian Vettel – Kimi Räikkönen, Daniel Ricciardo eller Jean-Eric Vergne?
Nico Hülkenberg eller Adrian Sutil?
Det nämns ett antal namn.
Vem tror ni på?
Nu är det dags att ta tag i Storbritanniens GP, det regnade under d första passet på fredagen och under det andra var Mercedes Nico Rosberg snabbast, ingen större överraskning kanske eftersom Mercedes är snabba på ett varv och trivs när det inte är så himla varmt.
– Jag såg inte vad de andra gjorde, men Mercedes verkade vara riktigt snabba på ett varv. Det är väl knappast någon större överraskning, sa Sebastian Vettel efter kvalet.

Här är Jenson Buttons tankar inför helgen:

FIA har bekräftat de nya regeländringarna för 2014 och det handlar bland annat om följande:
•En motortillverkare får inte leverera motorer till fler än fyra stall (förslaget kom från Mercedes).
•Det blir ett system med straffpoäng, den som har fler än 12 poäng får stå över det kommande loppet, lite beroende på vad man gör kan föraren straffas med mellan en och tre poäng.
•För att spara pengar blir det förre tester i vindtunnlar och CFD-simulatorer.
•Det blir en förändring när det gäller tester, istället för åtta PR-event under en dag och en juniortest blir det fyra tvådagarstester, de kommer att genomföras under tisdag och onsdag efter loppen i Europa.
•Det är nya motorer 2014 och de första testerna genomförs redan i januari.
• För att det ska bli mer fart på den första delen av träningen får förarna ytterligare ett set däck som bara får användas den första halvtimmen.
•Växellådan ska hålla sex lopp och inte fem som nu.
• Förarna får använda sig av fem motorer under en säsong, den som måste använda sig av en sjätte får starta från depårakan. Är det någon del av motorn som behöver bytas en sjätte gång flyttas föraren tillbaka tio platser i starten.
•Från och med nästa år är det tillåtet att köra max 80 km/timmen på depårakan. undantagen är Melbourne, Monaco och Singapore där hastigheten begränsas till 60 km/tim.
•Knicken på nosen förbjuds, detta av säkerhetsskäl.
•Minstavikten höjs med fem kilo.
Vill du läsa allt själv?
Kolla på:

http://www.fia.com/world-motor-sport-council-4

•••
FIA har grundat en förarkommission. Emerson Fittipaldi är president, Sebastien Loeb vicepresident.
•••
Någon ny Concorde Agreement finns ännu inte.
•••
F1 stannar i Ungern till och med 2014.
•••
Matt Morris lämnar Sauber för McLaren.
•••
Red Bull ville att Mercedes skulle bli av med 162 poäng för att de genomfört testerna i Barcelona. Straffet blir att Mercedes, som stallet själva föreslog, utestängs från juniortesterna på Silverstone.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB