Mercedes topp – och flopp
avKvalet på Nürburgring bjöd på strålande F1-väder, växlande molnighet och ungefär 24 grader i luften, strax över 40 grader på asfalten. Med andra ord perfekta förutsättningar.
I den första omgången blev det tydligt att Williams är fast i botten. I Tyskland försvann båda bilarna i Q1, här är de som inte klarade att ta sig vidare till Q2:
Valtteri Bottas och Pastor Maldonado, Charles Pic (Caterham), Jules Bianchi (Marussia), Giedo van der Garde (Caterham) och Max Chilton (Marussia).
I andra kvalet gjorde Mercedes en felkalkylering, en rejäl jättetabbe och Nico Rosberg satt kvar i depån och fick se att hans tid inte ens räckte till Q3. Det senaste loppets segrare den sista kvalomgången och Rosberg som kvalat bra under hela året och fått lite häng i VM-sammandraget kastade bort eniktig startplacering. Han startar nu från ruta elva.
De andra som försvann var: Paul di Resta (Force India), Sergio Perez (McLaren), Esteban Gutierrez (Sauber), Adrian Sutil (Force India) och Jean-Eric Vergne (Toro Rosso).
I den sista kvalomgången lyckades sedan Lewis Hamilton frälsa Mercedes. Han körde fram till pole position och han imponerade. Britten har inte verkat helt bekväm tidigare under helgen, men hans polevarv var perfekt.
Ferrari valde något överraskande att köra ut på de mjuka däcken i inledningen av kvalet och de kvalade sedan med de hårda däcken i Q3. Det gav dem plats sju och åtta, om de nu tar sig igenom de första två varen utan några skador på bilarna kan det vara ett mycket smart drag. Den gummiblandningen håller längre än den mjuka och de kan i så fall stanna ute på banan längre och tjäna placeringar.
Det blir ett taktiskt spel i morgon med andra ord.
Det gillar vi.
•••
Sebastian Vettel har aldrig vunnit i Tyskland. Han har aldrig vunnit i juli. Nu har han startplats två, startar på den smutsiga sidan, en tuff uppgift för killen som vill bryta förbannelsen. Mark Webber startar sedan som trea.
•••
Kimi Räikkönen kvalade bra, Han startar som fyra, i andra startled.
•••
Daniel Ricciardo visar att han vill köra för Red Bull nästa år. Återigen kvalade han bra. han startar som sexa i morgon
•••
Kimiya Sato har köpt sig ett test för Sauber. Japanen ska köra under testet på Silverstone den 17-19 juli, han är dock inte släkt med Takuma Sato. Enligt Blick har han betalat 250 000 euro för testet.
För Williams ska Susie Wolff testa, hon är tredjeförare i stallet, har tidigare kört DTM och är även gift med Mercedes chef Toto Wolff.
När det gäller testet har FIA gjort lite förändringar i sina bestämmelser. Först var det tänkt att det skulle vara enbart ett juniortest för förare som kört färre än två F1-lopp, men efter däckproblemen är nu även de ordinarie förarna välkomna och först hette det att F1-förarna enbart fick testa däcken och inte arbeta med utvecklingen av den egna bilen, nu har de bestämmelserna förändrats igen. Förarna får också arbeta med balansen i bilen för att anpassa den till de nya däcken som ska testas och sedan användas från och med racet i Ungern.
Vissa av de mindre stallen säljer nu sina testplatser, men hos Ferrari kör Fernando Alonso och Felipe Massa.
Mercedes får inte delta pga testgate.
•••
Pirelli kommer att genomföra ytterligare två däcktest, i Frankrike (Circuit Paul Ricard ) och Spanien (Barcelona). Då handlar det om utveckling inför den kommande säsongen och det testet genomförs dock med en bil från 2010 och det är inte helt optimalt enligt Paul Hembrey. Han hade också velat testa i Brasilien efter säsongsfinalen, men det verkar inte som om det blir av. Han hade dessutom gärna testat en del i regn eftersom ungefär hälften av loppen körs på en blöt vägbana.
•••
Brandkåren fick jobba under lördagen. Inför den tredje träningen hade Pastor Maldonado KERS-problem och det rök ur Williams depå, brandkåren fick snabbt kontroll över situationen och ingen person skadades.