Startsida / Inlägg

Lotus bygger om bilen

av Anna Andersson

God morgon, eller god förmiddag. Nu är det i alla fall dags att vakna och sparka igång F1 igen efter ett par sömniga veckor. För min del har det handlar mycket om friidrott den senaste tiden, men inför helgens lopp på Spa så ska vi se till att det är fart på bloggen, nyheter, rykten och uppdateringar.
Jag tänkte börja med det som vi slutade med – nämligen gå igenom läget efter den första halvan av säsongen.
Team för team – fajten mellan teamkollegorna.
Red Bull:
Sebastian Vettel: Kvalsnitt: 3. Racesnitt: 2.
Mark Webber: Kvalsnitt: 7. Racesnitt: 4.
Vettel har kvalat in bland de tre bästa vid samtliga kval utom ett, Shanghai, där han inte satte någon tid alls. Han leder VM och har greppet om sin teamkamrat (bara kvalt in topp tre vid två tillfällen) som gör sin sista säsong i F1.
Ferrari:
Fernando Alonso: Kvalsnitt: 5. Racesnitt: 4.
Felipe Massa: Kvalsnitt: 7. Racesnitt: 7.
Felipe Massa tappade jämfört med sin teamkollega mellan Spaniens och Storbritanniens GP, men i Tysklands GP så kvalade han ut Alonso för första gången sedan Malaysias GP. Samtidigt är han ojämn och gör en hel del missta och det är just det som gör att Massa riskerar att tappa sin förarplats hos Ferrari.
Lotus:
Kimi Räikkönen: Kvalsnitt: 6. Racesnitt: 4.
Romain Grosjean: Kvalsnitt: 9. Racesnitt: 7.
Kimi Räikkönen tillhör VM-toppen och har ett klart grepp på Grosjean. Han är otroligt jämn, han är en av tre förare som kört i mål varje lopp den här säsongen.
Mercedes:
Nico Rosberg: Kvalsnitt: 4. Racesnitt: 5.
Lewis Hamilton: Kvalsnitt: 3. Racesnitt: 5.
Hamilton tog tre pole position före sommaruppehållet och straffet i Bahrain gör att det bara skiljer en placering. Sett till söndagarna så har Rosberg brutit tre lopp i år samtidigt som Hamilton gått i mål vid samtliga tillfällen.
McLaren:
Jenson Button: Kvalsnitt: 10. Racesnitt: 8.
Sergioe Perez: Kvalsnitt: 11. Racesnitt: 9.
Årets McLaren är svårkörd, den fungerar inte och mästaren från 2009 har ett bättre grepp om bilen. Perez har utvecklats under säsongen och kvalat ut Button vid fyra tillfällen, men däremot har han inte alls visat samma takter som när han körde upp Sauber till pallen förra året.
Sauber:
Nico Hülkenberg: Kvalsnitt: 12. Racesnitt: 11.
Esteban Gutierrez: Kvalsnitt: 17. Racesnitt: 14.
Gutierrez är nykomling och han kan inte alls konkurrera med den betydligt mer erfarne tysken. Att det inte skiljer lika mycket på söndagarna beror nog mest på att bilar har brutit loppen och Hülkenberg redan tar ut max av bilen.
Force India:
Paul di Resta: Kvalsnitt: 12. Racesnitt: 8.
Adrian Sutil: Kvalsnitt: 10. Racesnitt: 10.
Sutil är snabbast över ett varv, men i racen är det di Resta som avancerar från en sämre startposition.
Williams:
Pastor Maldonado: Kvalsnitt: 16. Racesnitt: 13.
Valtteri Bottas: Kvalsnitt: 15. Racesnitt: 14.
Det var nykomlingen från Finland som började säsongen bäst, men Maldonado har kommit ikapp och han tog också stallets första poäng i år.
Toro Rosso:
Jean-Eric Vergne: Kvalsnitt: 13. Racesnitt: 10.
Daniel Ricciardo: Kvalsnitt: 10. Racesnitt: 12.
Red Bull har ögonen på Ricciardo och han bra på ett varv, Vergne däremot är snabb på söndagen och hans sjätteplats i Kanada är Toro Rossos bästa resultat på fem år.
Caterham:
Charles Pic: Kvalsnitt: 19. Racesnitt: 16.
Giedo van der Garde: Kvalsnitt: 20. Racesnitt: 17.
Båda förarna har en 14:e plats som bäst, men Pics erfarenhet ger honom en viss fördel framför nykomlingen van der Garde.
Marussia:
Jules Bianchi : Kvalsnitt: 19. Racesnitt: 16.
Max Chilton: Kvalsnitt: 21. Racesnitt: 18.
Två nykomlingar, men Ferrarijunioren Bianchi är den bäste av dem båda, han har vunnit samtliga kvaldueller och varit först i mål varje gång båda har nått mållinjen. Bianchi har en 13:e plats som bäst
•••
Att välja Daniel Ricciardo är ett logiskt val av Red Bull. Han kommer från samma team, han känner Sebastian Vettel och har varit tredjeförare för stallet. Dessutom är han från Australien och det är en mycket viktig marknad för dryckesföretaget. Ricciardo kommer inte att hota Vettel än, men han kan växa in i en roll som en potentiell efterträdare den dagen Vettel vill göra någonting annat.
Vem hade du velat se om Webbers efterträdare?
•••
Caterham ger upp. Enligt Giedo van der Garde blir det inga uppdateringar av årets bil under hösten. Nu är det full fokus på 2014.
Lotus har däremot inte gett upp. Auto, motor und sport skriver att bilen är längre den kommande helgen i Belgien. Det är hjulbasen som är tio cm längre och det gör att fronten också blir längre.
– Men det har ingenting med de nya Pirellidäcken att göra, säger teknikchef Alan Permane.
Förändringen var planerad redan till Ungerns GP, men eftersom den banan är ganska trång och det är många kurvor så valde man att vänta till Spa och Monza som är två betydligt snabbare banor.
Till Belgiens GP lär vi också få se den passiva DRS:en
– Det är ett sätt för oss att förbättra varvtiderna, säger Alan Permane som räknar med att Lotus tjänar mellan tre och fyra tiondelar per varv på Spa.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB