Startsida / Inlägg

Därför vinner Vettel

av Anna Andersson

Hur bra är Red Bull på Monza?
Det är en mycket intressant fråga så här två dagar innan det är dags för den första träningen. Tittar vi tillbaka på loppet på Spa så låg Red Bulls toppfart på 316,1 km/tim, Mercedes på 316,9 och Ferrari var snabbare (4 km/tim). Sebastian Vettel var däremot kvickare i Eau Rouge och Blacimont ( plus 3,1 km/tim jämfört med Fernando Alonso och 8,0 jämfört med Lewis Hamilton).
Men det som framförallt avgjorde det loppet var att Vettel tog sig förbi Lewis Hamilton, som hade pole position, redan under det första varvet och sedan hade fri fart. Det är just det som är Vettels taktik. Han vill ha fri fart, han vill ligga först för där är han så gott som oslagbar. Tar han inte starten (som i Malaysia och Kanada) så ser han till att köra så aggressivt att han får ledningen så fort det bara går. På Spa tog det 35 sekunder och på Nürburgring behövde han en kurva för att ta sig upp i ledningen. I Bahrain var han först efter sju varv och sedan kontrollerar han loppet så som han vill – och då vinner han också. I år har det gett honom fem segrar och en VM-ledning.
Bilen är perfekt för just det upplägget och det passar Vettel också – med andra ord en mästerlig kombination.
Ligger RB9 däremot mitt i fältet är det en helt annan sak. Det visar bland annat Mark Webbers lopp på Spa, när bilen sitter fast i trafiken så fungerar den inte alls lika bra. Bilens aerodynamik är optimerad för att ligga fritt, men den är otrolig känslig när luften kring bilen störs av konkurrenter och det gör att RB9 visar upp två helt skilda ansikten.
Det som Sebastian Vettel kör med mot seger – och det som Mark Webber måste kämpa med mitt i fältet. Hade han legat lika bra till som Vettel efter starten hade hans race också sett annorlunda ut (Malaysia är ett exempel), men han så länge han inte lyckas få till starten så kommer han att få kämpa.
Men Mark Webber och hans starter – det är ett annat kapitel.
•••
Tips inför Monza? Vilka förare tror ni på? Varför?
Låt oss snacka upp oss lite inför helgen. Det lär vara trångt i tidningen med tanke på att 22 män ska sparka på en boll och sedan är det snart dags för ännu fler män med ännu mer skydd att gå ut på isen för att peta med en sticka på en puck.
•••
Daniel Ricciardo hos Red Bull då är vägen öppen för Felix da Costa. Han är favorit till förarplatsen intill Jean-Eric Vergne hos Toro Rosso. När det gäller McLaren ryktas det om att Jenson Button har skrivit på ett nytt treårskontrakt. Han kommer nästa år att vara en av de äldsta förarna i fältet – född 1980.
Annars är James Calado ny tredjeförare hos Force India. Han ska köra fredagsträningen på Monza, vems bil han tar över är inte officiellt. Han kommer även att köra fler fredagar framöver. Calado är annars femma i GP2, placeringen framför Marcus Ericsson.
Den som twittrar åt Lotus har återigen visat på humor:

•••
Det kan hända att Österrikes GP avgörs redan i juni 2014.
•••
F1-banan utanför Barcelona får ett nytt namn, det skriver El Mundo. Den ska nu heta Circuit de Barcelona-Catalunya.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB