Startsida / Inlägg

Han kör för Red Bull

av Anna Andersson

Jag har ingen lust att skrika stoppa pressarna.
För att Daniel Ricciardo skulle ersätta Mark Webber har varit på gång ett ganska bra tag. Det är en helt naturlig lösning. Han kommer från de egna eden, han har presterat varje gång han har testat för Red Bull, han vet sin plats bakom Vettel, har gjort ett bra jobb i Toro Rosso och han kommer från Australien – en mycket viktig marknad för dryckestillverkaren.
Med andra ord ett logiskt val.
Han är också en talang. Det blir spännande att se vad han kan prestera hos Red Bull när han får samma materials om Sebastian Vettel. Det heter ju att de ska behandlas lika 2014.
I dag har det snackats mycket om hur han ska få plats i bilen, den är rätt trång och Ricciardo är betydligt bredare om höfterna än Webber och Vettel som båda är långa och smala.
– på något sätt löser vi väl det, säger Ricciardo till Servus TV.
– Mig spelar det ingen roll om det passar perfekt eller inte. Det funkar på något sätt, annars får jag väl se till att minska höfterna då. Det finns inget som kan stoppa mig från att komma ner i den bilen.

Här kan du se presentationen från österrikisk TV.

http://www.youtube.com/watch?v=rEVDk1eKGs8

Stora delar av intervjun är på tyska (den börjar efter fem minuter av inslaget ungefär), Ricciardo snackar engelska och man hör honom även om han dubbas.

•••
Välkomna till Autodromo di Monza.
Har du inte varit där är den fantastiska banan absolut värt ett besök. Den ligger inne i en slottspark, där grusvägar leder fram till läktaren och paddock. En F1-söndag är det ett lemeltåg av fans med röda flaggor som vandrar den förhållandevis långa vägen genom parken till arenan. Det går snabbare än att ta sig fram med bil.
Detta är Ferraris hemmaarena, men det är också Pirellis hemmalopp så räkna med att däcktillverkaren är pressad i helgen. Banan är tuff för däcken, ungefär 75 procent av ett enda varv kör föraren med full gas och det finns flera passager där man måste bromsa rejält. En av dem är den första chikanen där förarna bromsar ner från 340 km/tim till 80 km/tim på bara 150 m.

Lite kort fakta över banan:
Längd 5,793 km
Tävlingsläng- PÅ något sätt löser vi det. d: 53 varv
Kurvor: 7 höger, 4 vänster
Flest segrar: Ferrari (18), Michael Schumacher har vunnit fem av dem.
Kurvor under 100 km/tim: 2
Kurvor över 250 km/tim: 2
Längd till den första kurvan: 380 m.
Maxfart: 340 m/tim.
Snittfart 2012: 230,944 km/tim.
Lägsta passage med max gas: 16,0 sek.
Vinnande strategi 2012: 1 depåstopp.

Segrare de senaste fem åren:
2012: Lewis Hamilton, McLaren
2011: Sebastian Vettel, Red Bull
2010 Fernando Alonso, Ferrari
2009 Rubens Barrichello, Brawn GP
2008 Sebastian Vettel, Toro Rosso

Detta säger Pirellis Paul Hembery om banan:
_ Ingenstans har bilarna så lite downforce som på Monza och det betyder att de glider mer över banan än på andra banor och det gör att slitaget på däcken ökar. Varje gång de kör över kantstenarna är det ett tufft slag för däcken. Det är inte många banor som är så krävande för våra däck som Monza och därför brukar vi köra med de två hårdaste gummiblandningarna (medium och hard) här.
•••
Tiderna som gäller är precis som vanligt i Europa:
Fredag:
Träning 1: kl 10.00
Träning 2 kl 14.00
Lördag: Träning 3 kl 11.00
Kval kl 14.00
Söndag:
Lopp kl 14.00
•••
Fernando Alonsos nyheter ja:
Han är en stor cykelfan och köper det spanska cykelstallet Euskaltel Euskadi team. Kontraktet gäller över två säsonger.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB