Startsida / Inlägg

Konflikt hos Ferrari?

av Anna Andersson

Felipe Massa har i veckan förklarat att han kommer att attackera i Singapore. Att han kör för sin framtid. Att Fernando Alonso får klara sig på egen hand.
Luca di Montezemolo, Ferraris president, tar honom dock inte på orden. Han räknar med att Massa hjälper till:
– Han ska inte hjälpa Fernando?, säger Montezemolo till Gazzetta dello Sport.
– Äh kom igen. Det kommer han definitivt att göra. Han kommer att hjälpa oss att vinna konstruktörsmästerskapen och Fernando att vinna förartiteln.
Vem drar det längsta stråt?
•••
Enligt Jenson Button är det bara en tidsfråga innan han presenteras officiellt som förare för McLaren 2014.
•••
Helgens race avgörs i Singapore. Det är spektakulärt och det är ett av de tuffaste loppen under säsongen för förarna. Temperaturerna, luftfuktigheten och längden på loppet. Det handlar om ett nattlopp, eller kvällslopp på plats, men för oss i Europa är det vanliga tider som gäller – i alla fall på söndag.
Under resten av helgen är det följande tider att hålla koll på:
Fredag: träning 1 kl 12.00
träning 2 kl 15.30
Lördag:
Träning kl 12.00
Kval kl 15.00
Söndag:
Race kl 14.00.
Banan är en stadsbana 5,073 km lång.
Man kör 61 varv och det är 23 kurvor ( 14 vänster, 9 höger)
Kurvor över 250 km/tim: 0
Kurvor under 100 km/tim: 9
Maxhastighet utan DRS: 300 km/tim.
Minsta hastighet: 65 km/tim
Genomsnittsfart 2012: 149,044 km/tim
Längsta passage med fullgas: 9 sek, ca 650 m.
Depårakan med hastighetsbegränsning: 411 m vilket tar ca 24,5 sekunder.
Flest segrar: Sebastian Vettel som vunnit 2011 och 2012, samt Fernando Alonso som vann 2008 och 2010.
Däck: Pirelli har med sig de supermjuka däcken och medium.
Här är Paul Hemberys kommentar:
– Det är höga temperaturer, även om de sjunker under loppet, och det är en enorm luftfuktighet. Banan har dåligt fäste och det är väldigt halt, även om det förbättrar sig något under helgen. I och med att det inte är några högre hastigheter är det inget större problem med att däcken slits, men förarna måste passa sig när de ska accelerera ut ur kurvorna där är det lätt att skada däcken. Här kör vi med våra mjukare gummiblandningar.
Det är hans tankar, vilka är dina?
•••
Pirelli har även presenterat däcken för loppen i Sydkorea (supermjuka däcken och medium), Japan (medium, hårda) och Indien (mjuka och medium)

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB