Startsida / Inlägg

Rekord 2014?

av Anna Andersson

God morgon.
Dags för en F1-vecka igen och en vecka då det är premiär. Rush – storyn om Niki Lauda och James Hunt har premiär den 3 oktober. Det är en film som i alla fall jag tänker se.
Annars är det Sydkoreas VM-deltävling som gäller i helgen och det är något annorlunda tider som gäller, men mer om det i morgon.
Det är också ett race som inte är spikat till nästa år, när det gäller kalendern för 2014 är det precis som jag tidigare har skrivit 22 F1-lopp inplanerade. Det slutgiltiga beskedet tas i december, men det finns tre lopp som har ett frågetecken efter sig (Sydkorea 27 april, New Jersey 1 juni och Mexiko 16 november)

Så ser den planerade kalendern ut:

16. Mars – Australien (Melbourne)
23. Mars – Malaysia (Sepang)
6. April – Syd Korea* (Korea International Circuit)
13. April – Kina (Shanghai)
27. April – Bahrain (Sakhir)
11. Maj – Spanien (Barcelona)
25. Maj – Monaco (Monaco)
1. Juni – TBC
8. Juni – Kanada (Montreal)
22. Juni – Österrike (Red Bull Ring)
6. Juli – Storbritannien (Silverstone)
20. Juli – Tyskland (Hockenheim)
27. Juli – Ungern (Budapest)
24. Augusti – Belgien (Spa)
7. September – Italien (Monza)
21. September – Singapore (Marina Bay)
5. Oktober – Japan (Suzuka)
19. Oktober – Ryssland* (Sotji)
26. Oktober – Abu Dhabi (Yas Marina)
9. November – Mexiko* (Mexiko City)
16. November – USA (Circuit of the Americas)
30. November – Brasilien (Interlagos)
* Förhandlingar pågår.

Vad tycker ni om 22 lopp? Är det för mycket, lagom eller för lite?
Min personliga åsikt är att det är i alla fall två lopp för mycket. Har vi en säsong som i år när det är i stort sett avgjort redan efter 14 lopp blir det en lång transportsträcka till slutet och det sett ur medias synpunkt så försvinner intresset. Ett ojämnt mästerskap där det bara är en lång utdragen kamp mot ett mål, ja det ger och inga extra spaltmeter direkt. Det finns en stor risk att det blir svårt att hålla liv i det och även om FIA kräver att de som ackrediterar sig till loppen ska skriva om F1 från torsdag till måndag så kommer det till slut att bli urvattnade texter och TV-intervjuer, lite som att koka soppa på en sprik…Tyvärr.
Även om flera förare teoretiskt kan vinna mästerskapet så är det svårt att hålla intresset bland publik och fans om det blir för konstgjort, fler lopp för att chansen att slå en klar VM-ledare ska finnas längre. Dessutom så försvinner lite av exklusiviteten kring loppen.
Nej jag skulle hellre se att det är 20 lopp, race varannan helg och jag tror att det är att föredra även för stallen. De hinner med sitt arbete även hemma i fabriken, de som ska göra jobbet är mer motiverade när de hinner andas någon gång ibland också.
•••
Ferraris Pedro de la Rosa har testat däck i Barcelona. Men var lugna han använde en bil som var två år gammal, så inga problem med reglerna den här gången;-)
•••
Lite tecknad film att liva upp måndagen med:

••••

•••

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB