Vettel har pole – men han är omkörningarnas kung
avSebastian Vettel, Red Bull, tycks vara oslagbar i Singapore. Han var snabb under träningarna och i kvalet så körde han helt perfekt. Han strålar av självförtroende och han körde på 1.42,841 tidigt i den tredje kvalomgången. Han parkerade sedan i garaget och stod nervös framför TV:n under de sista minuterna av kvalet – och det kunde ha kostat honom en poleplats. Nico Rosberg, Mercedes, var bara 91 tusendelar efter Vettel och tysken som har fått stryk av kollegan Hamilton under den senare delen av säsongen fick en liten revansch. Som trea startar Lotus Romain Grosjean (+0,217 sek). Saubers Esteban Guiterrez tog ingen tid i Q3.
Resultat och text hittar ni här:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/formel1/article17517434.ab
Hos Ferrari kvalade Felipe Massa ut Fernando Alonso. Vad händer i loppet nu? Kör han sitt race som han har sagt eller låter han Alonso passera? Ändrar stallet hans strategi så att Alonso som fortfarande kan vinna VM får förtur?
Vad tror ni?
Det blir spännande att följa i morgon. Start kl 14.00.
•••
Q2: Kimi Räikkönen hade stora ryggproblem under träningen och kvalet i dag. Han försvann också redan i Q2. Det är tydligen en nerv som sitter i kläm och som ställer till stora problem för finländaren. Loppet i Singapore är fysiskt väldigt krävande och det tar ungefär två timmar (vilket också är maxgränsen för ett F1-lopp) och frågan är väl i vilken form Lotus medicinska team lyckas få finländaren i. Han säger att han ska köra och står nu inför en väldigt tuff utmaning i morgon.
De andra förarna som försvann i Q2 var: Nico Hülkenberg (Sauber) som hade problem med KERS, Jean-Eric Vergne (Toro Rosso), Kimi Räikkönen (Lotus), Sergio Perez (McLaren), Adrian Sutil (Force India) och Valtteri Bottas (Williams).
•••
Q1:
Paul di Resta försvann i första kvaldelen av Singapores GP. Inte alls bra för britten som jagar ett nytt kontrakt helst med något annat stall än Force India. Pastor Maldonado försvann även han i Q1, med andra ord var det Valtteri Bottas som drog det längsta strået av Williams båda förare.
Annars var det som vanligt Pic, van der Garde, Bianchi och Chilton som hade de fyra sista platserna.
•••
Det är bara tre förare som har haft pole position i år, Lewis Hamilton fem, Sebastian Vettel fem och Nico Rosberg tre.
•••
Även om Vettel tycks vara kungen av Singapore där han nu kan ta sin tredje seger så är årets omkörningskung är en annan – Lotus Kimi Räikkönen. Han har gjort 43 omkörningar på de inledande 12 loppen. På Monza där han fick hämta en ny framvinge strax efter start gjorde han sju (!) omkörningar. Flest omkörningar under ett lopp har i år Mark Webber gjort, 12 stycken, under det kaosartade loppet på Silverstone där det var så många däck som gick sönder.
VM-ledaren Sebastian Vettel har bara gjort 16 omkörningar i år (plats 18), men det kan å andra sidan bero på att han sällan behöver köra om så många eftersom han startar väldigt långt fram i varje lopp. Den som gjort minst antal omkörningar är Jules BIanchi, Marussia (5).
Här är topp fem:
1. Kimi Räikkönen (Lotus) 43
2. Mark Webber (Red Bull) 41
3. Felipe Massa (Ferrari) 40
4. Lewis Hamilton (Mercedes) 37
5. Fernando Alonso (Ferrari) 34
Den förare som är bäst på att försvara sig är Sebastian Vettel. Han har bara blivit omkörd fyra gånger i år (tre gånger i Kina och en gång i Spanien). Den som har blivit omkörd flest gånger är Valtteri Bottas, Williams (46). Flest gånger i ett lopp har Nico Rosberg och Jenson Button blivit omkörda (10).
De förare som sällan blir omkörda:
1. Sebastian Vettel (Red Bull) 4
2. Fernando Alonso (Ferrari) 6
3. Mark Webber (Red Bull) 9
4. Kimi Räikkönen (Lotus) 11
5. Felipe Massa (Ferrari) 11
Sammanställningen kommer från tyska Bild.
•••
Stallen har ett nytt förslag till att få in nykomlingar i F1, att förlänga den första fredagsträningen till två timmar och låta tredjeförarna köra under det passet. Tanken är att tredjeförarna ska köra den första halvtimmen och att Pirelli levererar ett extra set med däck för det tillfället. Sedan ska den ordinarie föraren ta över. Detta måste dock FIA godkänna innan det blir verklighet.
•••
Marcus Ericsson var sjua i dagens GP2-race. Det gör att han har första startled i morgondagens sprintrace. Jag tror mig veta att han satsar på en seger.