Vettel var överlägsen, Alonso stark och Räikkönen mästerlig
avSebastian Vettel gjorde precis som han brukar. Han tog starten, såg till att han hade fyra sekunders försprång efter två varv och 6,2 sekunder efter fyra varv och efter tio varv var det 7,1 sekunders försprång. Han drog ner farten lite för att kontrollera däcken och hålla ett konstant försprång. Precis på det sätt som vi har lärt känna Sebastian Vettel och precis på det sätt som har kört för att skaffa sig ett rejält försprång till den fjärde VM-titeln. När säkerhetsbilen kom ut på banan på det 25:e varvet sedan Daniel Ricciardo kört in i muren så trycktes fältet i hop och efter omstarten så tog Vettel starten igen.
Fyra varv efter det att säkerhetsbilen lämnat banan så hade han dragit i från med 10,4 sekunder och efter totalt 36 varv hade han 11,9 sekunders försprång. Han var naturligtvis tvungen att köra upp ett rejält försprång eftersom han inte var inne i depån när säkerhetsbilen var ute och depårakan är väldigt lång i Singapore vilket gör att det krävs ett rejält gap för att byta däck utan att tappa en placering. Han hade 30,6 sekunders försprång när han gick in i depå och han kom ut ungefär tre sekunder före Fernando Alonso och behöll ledningen.
Han var överlägsen. Han kör i en egen liga och jag tror inte att vi har sett sluten på hans dominans. Absolut inte.
Han var 32,6 sekunder före Fernando Alonso i mål.
Däremot var det en spännande duell bakom honom mellan Fernando Alonso, Ferrari, Jenson Button, McLaren och Kimi Räikkönen, Lotus som alla var inne i depån när säkerhetsbilen var ute. Kimi Räikkönen lyckades sedan med en fantastisk omkörning av Jenson Button på det 54:e varvet och tog sig upp på en tredjeplats.
Det gjorde att vi fick se tre världsmästare på pallen. Det känns inte som om det är någon tillfällighet.
Vad säger ni?
Mer om loppet kan ni läsa här:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/formel1/article17521537.ab
•••
Säkerhetsbilen var alltså ute på banan den här gången också. Varje race sedan 2008.
Mercedes tog inte in sina bilar när den var ute och det var anledningen till att deras förare rasade i fältet. Nico Rosberg var fyra i mål.
•••
Fernando Alonsos start var magnifik. Problemet är att bilen inte håller toppklass på lördagarna. Den är för svag i kvalen och Alonso plockar sedan ur max ut bilen, men det räcker inte just nu. Deras motståndare är övermäktig.
•••
Kimi Räikkönen hade ett väldigt jobbigt lopp och han gjorde en fantastisk insats. Han hade problem med en nerv i ryggen som har kommit i kläm, skadan har han haft sedan han kraschade under ett test på Magny Cours under 2001. Nu fick han återigen känningar av den sedan han kört lite väl hårt över en curb under fredagen.
Under racet gav han sedan allt och han körde upp sig tio placeringar. TIO!
Mästerligt.
•••
Det kan bli ännu en finländare i F1 2014. Heikki Kovalainen har goda chanser till en comeback med Caterham. Det säger chefen Tony Fernandes.
Caterham fortsätter föresten som kund till Renault och kör med de franska motorerna även nästa år.
•••
2014 ja, det kan mycket väl bli ett lopp i New Jersey nästa år. Bernie Ecclestone håller en plats ledig, den 1 juni. Det betyder att det kan bli det rekordstora antalet 22 lopp nästa säsong, men är det genomförbart?
Enligt den preliminära kalendern är det i så fall lopp tre helger i rad, i Monaco, USA och Kanada. Hinner teamen med det?
Så ser den planerade kalendern ut:
16. Mars – Australia (Melbourne)
23. Mars – Malaysia (Sepang)
6. April – Syd Korea* (Korea International Circuit)
13. April – Kina (Shanghai)
27. April – Bahrain (Sakhir)
11. Maj – Spanien (Barcelona)
25. Maj – Monaco (Monaco)
1. Juni – TBC
8. Juni – Kanada (Montreal)
22. Juni – Österrike (Red Bull Ring)
6. Juli – Storbritannien (Silverstone)
20. Juli – Tyskland (Hockenheim)
27. Juli – Ungern (Budapest)
24. Augusti – Belgien(Spa)
7. September – Italy (Monza)
21. September – Singapore (Marina Bay)
5. Oktober – Japan (Suzuka)
19. Oktober – Ryssland* (Sotji)
26. Oktober – Abu Dhabi (Yas Marina)
9. November – Mexiko* (Mexico City)
16. November – USA (Circuit of the Americas)
30. November – Brasilien (Interlagos)
* Förhandlingar pågår.
Kalendern kommer att spikas i december.
•••
Marcus Ericsson tog en andraplats i dagens sprintrace. Mer om det här:
<a href="http://www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/gp2/article17521260.ab”>
På återhörande.