Startsida / Inlägg

19-åring får chansen att bli stjärna

av Anna Andersson

F1 blir ryskt igen. Toro Rossso väljer att skriva kontrakt med 19-åringen Daniil Kwjat. Han blir stallkompis med Jean-Eric Vergne.
– Det är fantastiska nyheter. En dröm blir sann, säger han.
– Det faktum att jag bor i Italien och pratar italienska kommer säkert att hjälpa mig att bli en del av stallet.
Kwjat är en del av Red Bulls juniorprogram och han genomförde också juniortesterna på Silverstone tidigare i år för Toro Rosso. Han vann Formel Renault 2.0 2012, har fem pallplatser i F3 -EM ( Där Felix Rosenqvist lutade tvåa) och slåss om segern i GP3.
Men det är en överraskning för ett par veckor sedan sa ryssen till motorsporttotal:
– Att gå till F1 nu är ett förhastat beslut och det skulle inte ge mig någonting.
— Jag föredrar att få uppmärksamhet för de segrar jag kör in på banan och när jag kommer till F1 vill jag vinna.
Därmed får Felix da Costa leta efter en annan väg till F1, men först måste han leta efter en ny inneboende – den han har delat lägenhet med den här säsongen kör nämligen F1 för Toro Rosso nästa år.
•••
Greater Noida – det är dags för Indiens GP.
Här är tidsplanen som gäller:
Fredag:
Träning 2 kl 06.30
Träning 2 kl 10.30
Lördag:
Träning 3 kl 7.30
Kval kl 10.30
Söndag:
Lopp kl 10.30.
Förutsättningarna är att Sebastian Vettel tar sin fjärde VM-titel om:
Alonso vinner och han är femma eller bättre.
Alonso är tvåa och Vettel är åtta eller bättre
Alonso är trea eller sämre.

Banan debuterade i F1 2012. Bara en förare har vunnit där – Sebastian Vettel.
Han har haft ledningen varje varv.

Här kan ni se hur Red Bull utvecklar sin bil:

Lite kort fakta:
Längd: 5,125 km
Tävlingsdistans: 60 varv (307,249 km)
Kurvor: 7 vänster, 9 höger
Kurvor under 100 km/tim: 3
Kurvor över 250 km/tim: 1
Avstånd till första kurvan: Ca 200 m
Maxfart utan DRS: 315 km/tim
Lägsta fart: 70 km/tim
Medelhastighet: 206 km/tim
Tid det tar att köra igenom depån i 60 km/tim: 24,8 sek.
Antal växlingar per varv: 58.
Vinnande strategi 2012: 1 depåstopp

•••
Och sedan vill Pirelli ha fler däcktester nästa säsong för att undvika årets däckkaos.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB