Alonso: – Däcken avgjorde VM-kampen
av Det skiljer 60 poäng, men inför helgens tävling i Sydkorea vill Ferrari fortfarande utmana Red Bull. Till helgens race kommer man också med ett par uppdateringar till bilen, det handlar främst om vissa förändringar när det gäller aerodynamiken.
– Vi ska testa vidare för att försöka utveckla bilen, säger Pat Fry.
– Det är självklart svårt att testa nyheter för 2014, men vi kommer att kika på en del små förbättringar under fredagens fria träning. Det betyder att vi kommer att ha mycket att göra på fredagarna de kommande sex loppen.
Annars så är däcken ett viktigt tema och Fernando Alonso tror att de har avgjort VM-kampen:
– Den förändring som man gjorde av däcken efter halva säsongen har inte hjälpt oss, troligen var det där som vi förlorade kampen om VM-titeln, säger Alonso i ett pressmeddelande medan Nikolas Tombazis säger att problemen har varit vindtunneln:
– Det vore fel att säga att det är däcken som gjort att vi har varit lika starka under hösten, vi har också haft ett par uppdateringar som inte har fungerat riktigt så som vi hade hoppats, säger han.
– Vindtunneln har varit vår svaga punkt de senaste månaderna.
•••
Följ med Felipe Massa på ett varv på helgens bana:
•••
Till helgens tävling har Pirelli tagit med sig däcken med namnen supersoft och medium. Pirellis Paul Hembery kommenterar det såhär:
– Det är en förändring jämfört med förra året då vi körde med de mjuka och de supermjuka däcken, detta är de två däcken som kompletterar varandra bäst i år. Vi tror att det, precis som i Singapore, kommer att vara en viss skillnad på varvtiderna när man jämför de båda däcktyperna vilket gör att vi kan få se flera spännande strategier. Banan i Sydkorea har en spännande mix, vissa snabba kurvor och andra betydligt långsammare. Samtidigt är det den bana där vi använder oss av de supermjuka däcken som kräver mest av däcken. Därför kommer det att vara otroligt viktigt för förarna att hantera dem på bästa sätt. Det arbetet som görs under fredagens fria träningar, då man testar hur mycket däcken slits med olika mängd bränsle i bilen, kommer att vara enormt viktigt. Det är nyckeln till att hitta rätt taktik och rätt strategi. Vi såg vilken skillnad valet av strategi gjorde i Singapore och även om det inte är riktigt lika stor risk att säkerhetsbilen kommer ut på banan i Sydkorea så är det en viktig faktor som stallen måste ta hänsyn till när nu säsongen går in i sitt avgörande skede.
•••
Enligt nyhetsbyrån i Sydkorea är det en tyfon på väg mot landet. Den ska slå till på söndag. Det betyder att det kan bli ett (ursäkta svordomen) jävla väder lagom till racet.
•••
När det gäller DRS-zonerna i Sydkorea så är det två, dels som tidigare rakan efter kurva 2 och dels start/målrakan (efter kurva 18).
•••
Emanuele Pirro hjälper domarna i Sydkorea. Italienaren körde F1 mellan 1989 och 1991, han körde 38 lopp. Störst framgångar har han haft i Le Mans, den tävlingen har han vunnit fem gånger. Sydkoreas GP blir hans sjunde lopp som stewart.