Startsida / Inlägg

Årets snabbaste kurva

av Anna Andersson

Maria de VIllota är död. Spanjorskan som skadades är hon testade för Marussia förra året har hittats död på ett hotellrum.
Vill du läsa mer om det kan du göra det här:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/formel1/article17638706.ab

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/formel1/article17639828.ab

Och så en liten analys:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/formel1/article17640348.ab

Vila i frid.

••••
Annars så var Vettel snabbast i Japan, även om han absolut inte var nöjd med sin bil. Han hävdar att den är bra, men att det inte räcker och klagar på att bakdäcken slits allt för hårt.
– Det är svårt att hålla varvtiderna under longruns, bakdäcken släpper rätt snabbt, även om jag tror att det är samma för alla, säger han och fortsätter:
– Det kommer att bli svårt att hitta rätt strategi för söndag.
En seger där och han vinner VM- om Alonso inte är bättre än nia.
Vad tror ni inför helgens lopp?
Kval 07.00 och race kl 08.00 – en liten påminnelse bara.
Här är en text från andra tärningen:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/formel1/article17638234.ab

När det gäller däcken i helgen så handlar det om hårda och medium. Suzuka är en bana som är tuff mot däcken och kurvor som R130 och Spoon kan påverka däckslitaget rejält, vilket sedan gör att däckens prestanda försämras under loppet. På Suzuka finns bland anat hela VM-seriens snabbaste kurva (15), den körs i 310 km/tim på sjuans växel. Sidokrafterna är ungefär 3,1 G där.
Enligt Pirelli lär det bli mellan två och tre depåstopp i helgen och så här säger Paul Hembery i ett pressmeddelande:
– Suzuka är en av de banor där vi ser mest slitage under hela säsongen: relativt strävt underlag och framförallt höga påfrestningar under varvet där mycket energi går igenom däcken. Därför har vi valt de två hårdaste gummiblandningarna i sortimentet för årets race. Det handlar inte bara om alla snabba kurvor utan också om tunga bromszoner och långsamma, knixiga böjar. Det är alltså en bana som ställer höga krav på däcken när det gäller sidokrafter men påfrestningarna vid acceleration är inte speciellt svåra eftersom kurvorna går in och ut i varann. Strategierna kommer spela stor roll, igen, förra året blev det ett tvåstoppsrace då vi hade valt mjuka och hårda däck. Suzuka är en bana som alla förare gillar pga de höga farterna. Japans GP handlar om rå fart och de däck vi valt för helgen skall kunna ge förarna chans att visa upp just detta framför de fantastiska japanska fansen.
Pirelli skriver också följande:
Stora påfrestningar på däcken kan leda till blåsbildning i slitbanan om bilen inte är riktigt inställd. Fenomenet uppstår när värme byggs upp i en del av däcket, speciellt i skuldran som flexar i kurvorna.

Majoriteten av förarna i förra årets race använde tvåstoppstratagier, bara tre valde att starta på den hårdaste gummiblandningen, alla från startpositioner långt nere på griden, en strategi som visade sig framgångsrik och hjälpte dem att avancera i racet. Sebastian Vettel vann från pole position i en tävling som påverkades av en säkerhetsbil som kom ut på öppningsvarvet.

Depåstoppen på Suzuka går ganska fort eftersom depågatan bara är 395 meter lång, detta ger stor flexibilitet när det gäller strategierna.
•••
Jules BIanchi stannar hos Marussia även nästa år.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB