Startsida / Inlägg

Förarna trötta på att banta – vill ändra reglerna

av Anna Andersson

Då har Sebastian Vettel pole position igen. I kvalet till Sydkoreasbehövde han inte ens kräma ur max ur sin Red Bull för att ta säsongens sjätte pole position. Han fortsatte på den inslagna banan och det känns som om han tar sin tredje seger i Sydkorea i morgon och lägger den ena handen fast på VM-bucklan.
Det var ett ganska avslaget kval och den som valde att sova istället för att slå på TV:n klockan 06.55 gjorde absolut inget misstag. Det är bara att hoppas att racet imorgon leder till mer action än vad kvalet gjorde. Det sägs att det är risk för regn, det oväder som har varit på äg mot Sydkorea har ändrat sin bana, men det finns ändå en risk för regn och kraftiga vindar (dock ska det inte vara lika illa som 2010 när loppet nästan tog tre timmar och säkerhetsbilen fick jobba ordentligt).
Mer om kvalet läser du här, där finns också det totala resultatet:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/formel1/article17603096.ab

Och den text som var i tidningen idag läser du här:
www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/formel1/article17602622.ab
•••
I Q2 lämnade: Sergio Perez (McLaren), Jenson Button (McLaren), Daniel Ricciardo (Toro Rosso), Adrian Sutil (Force India), Paul di Resta (Force India) och Jean-Eric Vergne (Toro Rosso).
Det betyder att Sauber fick in båda bilarna i Q3 och det är första gången i år som både Gutierrez (10:a i Q2) och Hülkenberg (4:a) gick vidare till sista kvalomgången (där de var åtta och nia). Tysken var även snabbast av alla Ferrarimotorerna i Q2. Han kör ju för en framtid och han är väldigt lång med F1-mått (184 cm) och väger 74 kg, nu ryktas det om att McLaren tackat nej till honom för att han är för stor och för tung.
Förarna diskuterade en höjning av minstavikten när de hade sitt förarmötet i Sydkorea , man vill höja den för att man inte ska diskriminera större förare och dessutom riskera att någon av dem blir sjuka i anorexi. David Coulthard har ju tidigare berättat om att han led av bulimi under sina första säsonger i F1.
– Det vore bra för alla om vi höjde minstavikten, säger Romain Grosjean.
– Vi måste vara smarta, vi kan inte väga 50 kg allihop, det vill vi inte.
Enligt Jenson Button är det en mycket viktig fråga inför 2014.
– Det är en orättvis fördel som man inte ska ha bara för att man är kortare sedan födseln, säger Button, som också är en av de längre förarna i fältet (182 cm).
Även stallcheferna är inne på förarnas linje och vi får se vad det leder till.
•••
I Q1 försvann tre stall, två bilar från Marussia, två från Caterham och två från Williams. Williams säsong är verkligen en katastrof, i fjol vann man ett lopp. I år har Pastor Maldonado tagit en poäng, Valtteri Bottas har som bäst varit trea – i kvalet.
•••
Kom i håg att Mark Webber fick sin tredje varning i Singapore (för taxiresan med Fernando Alonso) och han flyttas tillbaka tio platser i starten.
•••
Enligt Niki Lauda ligger nyckeln i Mercedes framgång i att Michael Schumacher lämnade stallet och Lewis Hamilton kom.
– En ny förare ger ny motivation till hela stallet, säger Lauda.
•••
Racet startar kl 08.00 i morgon. Vem vinner?

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB