Fuskar Vettel?
avVälkomna till Sydkorea och ännu en av Hermann Tilkes banor. F1 debuterade på banan 2010, då med Fernando Alonso som segrare, men de två senaste åren har Sebastian Vettel vunnit.
Arrangörerna skrev ett sjuårskontrakt med Bernie Ecclestone, men Sydkoreas GP är ett av de loppen som inte är helt spikade till nästa säsong. Tanken är att det ska flyttas till våren 2014, men eftersom arrangemanget har dragit med förluster, området fortfarande inte är färdigbyggt och flera av hotellen dras med ett ganska sjabbigt rykte så är det inte helt säkert att det blir något race nästa år.
Men nu ska vi koncentrera oss på årets lopp.
Korea International Circuit
Varvlängd: 5,615 km
Tävlingslängd: 55 varv.
Helgens tidsplan
Fredag:
Träning 1 kl 03.00
Träning 2 kl 07.00
Lördag
Träning 3 kl 04.00
Kval kl 07.00
Race:
Söndag kl 08.00
Avstånd till kurva 1: 250 m. Banan körs motsols.
Antal kurvor: 18 (7 höger, 11 vänster
Kurvor över 250 km/tim: 2
Kurvor under 100 km/tim: 5
Maxhastighet (utan DRS) 320 km/tim
Lägsta hastighet: 65 km/tim.
Max gas: Ca 60 procent, lägsta sträcka med max gas 15 sekunder.
Antal växlingar per varv: 54.
Längd på depårakan: 399 m
Ungefärlig körtid i depån: C 24 sekunder.
Vinnande strategi 2012: Två depåstopp.
Säkerhetsbilen har varit ute vid varje lopp.
Däck: Supersoft och medium:
Enligt väderprognosen ska det vara mellan 17 och 24 grader under fredagen, under lördagen kan det bli upp till 26 grader och växlande molnighet. Under söndagen däremot så är det en stor risk för åskskurar och det kan vara upp till 26 grader varmt. Med andra ord kan det bli ett kaosartat lopp på söndag.
•••
Ni har diskuterat Sebastian Vettels Red Bulll och det är ni inte ensamma om. Frågan som alla ställer sig just nu är Sebastian Vettels bil illegal?
I Singapore var han ungefär två sekunder snabbare än sina konkurrenter, varje varv. Handlar det om motormapping? Om tractioncontrol?
Den tidigare stallägaren Giancarlo Minardi var på plats i Singapore och skriver på sin hemsida:
– Jag har ganska mycket erfarenhet och tycker att 2,5 sekunder per varv är för mycket. Det finns ett par saker som får mig att fundera, Vettels rena körstil, han accelererar och går på gasen tidigare än någon annan, hans motor har ett onormalt ljud och han var över två sekunder snabbare än alla andra. Det har fått mig att fundera och jag vill ha ett par svar.
Enligt italienska Autosprint handlar det om motormapping som håller sig inom de såkallade gråzonerna.
Här är länk som Marko skickade från Singapores GP och som han skrev till mig – döm själva:
Detta lär vara ett ämne vi kommer att återkomma till under veckan. Fortsätt att diskutera. Jag är imponerad över ert engagemang den senaste tiden. Fortsätt så.
Tack!