Hör Alonso berätta om Indiens GP
avDet känns inte som om det är någonting som kan hindra Sebastian Vettel från att vinna sin VM-titel i Indien i helgen. Eller möjligen ett under i så fall.
Han och hans hungriga Heidi (Vettels eget namn på sin bil) verkar ha koll på läget efter en fenomenal start på höstsäsongen och samtidigt som konkurrenterna har förflyttat fokus mot 2014 fortsätter Red Bull att leverera nyheter till Heidi.
– Men det handlar inte om sak som gör under utan ibland är det bara småsaker som vi hade på bilen och våra grejer har varit så bra att de hela tiden har gjort bilen lite snabbare, säger Vettel till Sport Bild.
Faktum är att Vettel blir mästare om han är sämst femma i mål. Blir han utan poäng vinner han titeln också, om Alonso är trea eller sämre.
Här är alla förutsättningarna:
Sebastian Vettel tar sin fjärde VM-titel i Indien om:
Han är före Alonso i mål.
Om han är femma eller bättre.
Om han missar poängen och Alonso är trea eller sämre.
Alonso vinner och han är femma eller bättre.
Alonso är tvåa och Vettel är åtta eller bättre
Alonso är trea eller sämre.
Självklart kommer jag att leverera material både till webben och tidningen varje dag under helgen och loppet kan ni följa i F1-bevakaren hos oss om ni inte har tillgång till en TV-kanal som sänder direkt.
•••
Pirelli kommer med P Zero White medium tyre och P Zero Yellow soft tyre till Indien, det är en förändring jämfört med tidigare år då manhar levererat de hårda och de mjuka däcken till Noida. Så här säger Paul Hembery i Pirellis nyhetsbrev
– Vi bestämde oss för att ta med P Zero White medium tyre och P Zero Yellow soft tyre till Indien i år vi tror att det är det bästa alternativet för att vi ska få se ett jämnt och spännande lopp på Buddh Circuit. De två senaste åren har vi kört med de hårda och de mjuka däcken, vilket har varit ett ganska konservativt val. I år har vi gjort ett något aggressivare val. Precis som i Japan förväntar vi oss inga större skillnader på varvtiderna beroende på vilken gummiblandning man använder. I Japan var det flera olika strategier och det bör bli samma i Indien. Förra året var det bara ett depåstopp per bil, i år räknar vi med att det är två vilket ger förarna och stallen flera möjligheter att ta placeringar. Återigen kommer det att vara viktigt för förarna att ta hand om däcken, banan ställer stora krav på däcken, det är många olika sorters kurvor och däcken pressas från flera olika håll. Det ska dessutom, precis som vanligt, vara varmt i Indien och det påverkar också däckslitaget.
Här kan du följa med Fernando Alonso när han förklarar vad som väntar i helgen:
Hinner du inte se videon som är två minuter lång listar jag upp ett par av nyckelställena här:
Kurva 1 – den första omkörningsmöjligheten på banan.
– Den som bromsar hårt och sent har en chans att köra om här, säger Sebastian Vettel när han beskriver banan.
Kurva 4 där bilarna bromsar ner från 320 km/tim till 90 på bara 140 meter.
– Här är det otroligt enkelt att låsa framhjulen och skaffa sig en bromsplatta.
Kombinationen av kurva tio och elva utsätter förare och bilar för ungefär 4g i utgången av kurva. Där är det extremt viktigt att ha rätt grepp ör att kunna hålla linjen.
– Man kör nästan helt blint in i den kurvan, säger Vettel.
– Det är enormt viktigt att hålla tempot 200 m/tim. Det gör att man inte får bromsa utan bara flyta med bilen.
Kurva 14 är riktigt bred, men ändå svår:
– Banan är säkert 22 meter bred, man känner sig säker och tänker att här är det inga problem att köra om. Men det är helt fel, för snabbt inser man att det inte alls finns tillräckligt med plats för att göra en attack om man bara lämnar ideallinjen med någon meter.
Rakan mellan kurva tre och fyra är en av säsongens längsta. Den är mer än en kilometer lång.