Världens bästa kurva
avFör er som inte redan har lämnat Sydkorea är det dags att göra det nu.
Det är dags för Japans GP på Suzuka. En av höjdpunkterna, även om det betyder att ni måste gå upp tidigt både lördag och söndag.
Här är i alla fall schemat för helgen:
Fredag:
Träning 1 kl 03.00
Träning 2 kl 07.00
Lördag:
Träning 3 kl 04.00
Kval kl 07.00
Söndag:
Race kl 08.00
Vinnarna de fem senaste åren_
2012: Sebastian Vettel, Red Bull
2011 Jenson Button, McLaren
2010 Sebastian Vettel, Red Bull
2009 Sebastian Vettel, Red Bull
2008 Fernando Alonso, Renault
Flest segrar: Michael Schumacher 6 (95, 97, 00-02, 04)
Sebastian Vettel har tre segrar.
Kort fakta:
Längd: 5807 meter
Tävlingsdistans: 53 varv, 307,471 km
Flest segrar: McLaren (9)
Kurvor: 8 vänster, 10 höger.
Kurvor under 100 km: 2
Kurvor över 250 km/tim: 3
Däckslitag: Högt
Avstånd till första kurvan: 545 m
Maxhastighet utan DRS: 315 km/tim
Lägsta hastighet: 70 km/tim
Medelhastighet: 215 km/tim
Längsta sträcka med gull gas: 16 sekunder
Antal växlingar per varv: 48
Så lång tid det tar att köra igenom depån i 60 km/tim: 24,8 sekunder
Topp 8 i kvalet 2012:
1. Sebastian Vettel, Red Bull
2. Mark Webber, Red Bull
3. Kamui Kobayashi, Sauber
4. Romain Grosjean, Lotus
5. Sergio Perez, Sauber
6. Fernando Alonso, Ferrari
7. Kimi Räikkönen, Lotus
8. Jenson Button, McLaren
Snabbaste kvalet: 1.29,599 Felipe Massa, Ferrari, 2006
Snabbaste varvet i racet: Kimi Räikkönen, McLaren, 2005
Vinnande strategi 2012: 2 depåstopp.
Källa: Motorsporttotal.
Så här säger Nico Hülkenberg, som överraskade med en fjärdeplats i Sydkorea, till Sport Bild om banan:
– Banan är fantastisk. Den ritades av holländaren Hans Hugelholtz 1962, med andra ord på stenåldern sett med F1-ögon, det är för övrigt också han som ritat Zandvoort. Den är tidlös och en utmaning för alla F1-förare Ärligt talat vet jag inte om det finns en skönare passage på hela jorden än starten av varvet till Degner. Det är klart att även 130 R är världsberömd, men det är mer än raka än en kurva, att köra där med gasen i botten är inte bara otroligt roligt, det är också väldigt avgörande för sitt race för det är det eda sättet att få till en omkörningsmöjlighet i chikanen före start/mål.
•••
Har du inte sett Rush än?
Gör det.
I alla fall om du gillar racing och om du inte hade möjlighet att följa säsongen 1976 live.
Här är en intervju med Niki Lauda.
Värd sina fem minuter, tycker jag.
Och ja, den är på engelska. Eller österrikisk engelska.
– Jag respekterade honom. Det är rätt ord, säger Lauda om James Hunt.
•••
För övrigt dementerar Niki Lauda uppgifterna om att Ross Brawn är på väg att lämna Mercedes.
•••
Jag gillar inte att behöva stå med pekpinnen, men lägg av med personangreppen. Jag har fått plocka bort endel inlägg på slutet. Så en enkel regel – bemöt andra så som ni själv vill bli bemötta.
Tack