Webbers verbala attack
avSebastian Vettel hade ledningen. Från start till mål. Alla 55 varven av Sydkoreas GP.
Hans högra framdäck var slitet, men han klarade att ta det in i mål och när det gällde segern går det inte att skriva så mycket mer än att Vettel behåller formen och gasar på mot sin fjärde VM-titel.
Även om VM inte är avgjort i teorin så är det avgjort i praktiken. Nästa vecka kan han säkra titeln.
Jag tror inte att Vettel och Red Bull tappar detta.
Bakom Vettel var det däremot lite kamp om andraplatsen. På det 38:e varvet avgjorde Kimi Räikkönen kampen om andraplatsen. Då körde han snyggt och väldigt smart om sin teamkollega Romain Grosjean och den placeringen höll finländaren in i mål. Återigen bevisade Räikkönen att han är en mästerlig racerförare.
Bakom de båda Lotusbilarna var det sedan en spännande fajt om plats fyra mellan Nico Hülkenberg, Sauber och Lewis Hamilton, Mercedes. Hamilton gick om Hülkenberg på det 48:e varvet, men tysken svarade smart genom att bromsa snyggt in i den första kurvan på det 50:e varvet. Hamilton tappade lite fart och på rakan var det fördel Hülkenberg och den fördelen tog han med sig ända in i mål.
Om han inte tidigare visat att han är en man för F1 så gjorde han det i Sydkorea.
•••
Sydkoreas GP var väldigt tufft för däcken, framförallt för höger framdäck. Redan inför loppet så kritiserade Fernando Alonso Pirelli och däcken. Han sa så här när han mötte pressen efter kvalet:
– De bär väl inte skulden, men de är inte bra. Visst är det samma för alla, men ger vi allt från början så de klarar inte ens fem kilometer. Sedan är de helt slut.
Han påpekade att den förändringen som gjordes under sommaren hade ställt till problem för Ferrari.
– Det var en stor förändring och det är en stor bestraffning av Lotus och Ferrari.
Pirellis sportchef Paul Hembrey tillbakavisar kritiken:
– Det låter som om han är besviken och sådana kommentarer är långt under den nivå man kan vänta sig av en stor mästare, säger Hembrey.
– Jag kan bara råda honom att fråga den snart fyrfaldige mästaren hur man gör för att ta ut max ur däcken.
Men under loppet klagade flera förare på att höger fram däck släppte och på det 32:a varvet exploderade just höger framdäck för Sergio Perez, McLaren, det tvingade ut säkerhetsbilen.
Efter loppet var Mark Webber också kritisk till däcken när han sa:
– Det är som det är. Förarna är inte så där enormt viktiga, detta är vad andra människor vill ha.Däcken slits fort och sedan exploderar de lite också, men det är upp till Pirelli att lösa det, säger Webber.
– Pirelli komemr att säga att Perez bromsade bort sig och att det var däför däcket exploderade, men det finns en anledning till att hjulen blockeras. Det finns inget fäste kvar i däcken.
Vad tycker ni om Alonsos analys?
•••
Mark Webber har ingen vidare tur….På det 37:e varvet snurrade Adrian Sutil, Force India, i kurva tre. Han krockar med Webber och smällen tar i bakdelen av bilen och den och resulterade i att Webbers bil började brinna. Då var det dags för säkerhetsbilen igen….
•••
Tung start för Felipe Massa, på väg in i kurva tre stod Ferrariföraren plötsligt med nosen åt fel håll. Han kom ut på banan som 21:a igen. Men där hade Ferrari tur, Massa vidrörde Alonso lätt och det kunde ha kostat Ferrari båda bilarna.
•••
I veckan har bråket om kulorna tagit en del plats, både här och på andra ställen. Sebastian Vettel inledde bråket med att säga:
– De andra går hem och doppar kulorna i poolen medan vi pular vidare på bilen.
Nico Rosberg svarade att Vettel borde bry sig mer om sig själv än om hans kulor och han står fast vid sin kritik:
– Det är inte okej att säga så och det har jag sagt till Sebastian också, säger Rosberg till Bild.
– Jag hade också kunnat gå till honom och säga ”Sebastian du snackar en massa skit”, men för mig var det viktigt att fler människor ser det, inte bara han och jag. Ibland måste man se till att man reagerar så att även medierna får reda på det. Jag visste absolut var jag gjorde. Han kritiserade alla och det betyder att han också kritiserade mina killar. Det är inte okej.
•••
Förra året så vann Sebastian Vettel fyra lopp i rad. Det har han gjort i år också.
I år kan han vinna fem i rad och ta hem sin fjärde VM-titel.
Nästa vecka är det dags för Japans GP. Hans favorit.