Vettels kulor
avEfter F1-loppet i Singapore, där Sebastian Vettel var oslagbar, passade han på att ge en passning till de andra stallen när han fick frågan om varför han är så överlägsen.
Han svarade:
– Wenn die anderen nach Hause gehen und die Eier in den Pool hängen, sind wir noch da und tüfteln weiter am Auto.
Direkt översatt blir det lite märkligt på svenska, men det handlar om att man doppa pungkulorna och andemeningen är:
– När de andra går hem och slänger sig i poolen stannar vi kvar och pular vidare med bilen.
Det uttalandet har fått Nico Rosberg att reagera och det har blivit ett rejält bråk mellan de två tyska F1-förarna:
– Jag tycker att den kommentaren var väldigt arrogant, man säger inte så, kommenterar Rosberg det hela.
– Han borde fundera mindre över mina kulor och titta mer på vad han själv sysslar med. Faktum är att mitt team jobbar häcken av sig och i Singapore var det en hårsmån ifrån att jag tog pole position ifrån honom och vi har dessutom slagit honom vid flera tillfällen denhär säsongen.
Med lite avstånd till det hela så ber Vettel till viss del om ursäkt för sitt uttalande.
– Jag är lite besviken för jag har känslan av att det har förvrängts, säger Vettel.
– Det handlar inte om att attackera de andra. Jag ville bara förklara att våra framgångar inte är hämtade ur luften. Vi är ett av stallen som jobbar allra hårdast.
•••
När vi ändå är inne på Red Bull tar vi steget vidare till deras eventuella TC så svarade Vettel i dag med ironi:
– Det fungerade perfekt i Singapore, vi fixade med bilen hela fredagen och lördagen, på söndagen fungerade det riktigt bra för första gången och jag att det håller i sig även över nästa lopp och att vi får ut ännu mer av systemet då, säger han.
– I Korea är det systemet kanske inte lika avgörande, men på andra, trängre banor kommer det att spela en ännu större roll.
Han får sedan frågan av motorsportmagazin om han inte är rädd att få rubriker som ”Vettel erkänner att han kör med TC”, men säger:
– Nej, om inte får man ju fortsätta att tjata till dess att det fungerar.
Charlie Whiting säger till Bild att man inte har hittat några regelvidriga detaljer på Vettels bil:
– Vi kontrollerar allt och varken på Vettels bil eller på den andra bilen fanns det något som bryter mot våra regler.
Ändå är konkurrenterna misstänksamma:
– Jag är rätt övertygad om att de använder sig av andra grejer än vad vi gör, säger Fernando Alonso.
– Men jag är också säker på att det håller sig inom reglerna. Red Bull har klarat alla tester och det är vår uppgift att göra ett bättre jobb än vad de gör.
•••
Pirelli har skickat ett pressmeddelande om däcken. Här är lite av den infon, saxat från deras eget mejl:
Det mest kritiska för däcken är de snabba kurvorna och de tunga inbromsningszonerna, där förarna bromsar fullt och utsätts för upp till 5,2 G. Viktförflyttningen medför en vertikal kraft på framdäcken motsvarande 900 kg.
Utöver inbromsningarna utsätts däcken för stora sidokrafter, t ex uppemot 4,4 G i kurva 7 och 8 där bilarna går igenom med 270 km/h. Här är det viktigt med perfekt styrprecision för att förarna skall kunna hålla ideallinjen. En annan kritisk sektion är de långsamma kurvorna 15 till 17, här använder förarna kurvmarkeringarna på insidan och behöver optimalt grepp för ytterdäcken, något som garanteras av det mekaniska greppet från de supermjuka däcken i synnerhet.
Den aerodynamiska setupen som används i Korea är ganska lik den i Japan, med medium till hög downforce. Dock är kraven på traction högre än på Suzuka och teamen använder annorlunda mappning av motorerna för att få ner kraften i banan ut ur de långsamma kurvorna. Höger framdäck är det som får jobba hårdast på Yengoam-banan.
Graining kan vara ett problem, speciellt i början av helgen när greppet är som sämst. Detta fenomen uppstår när däcken sladdar i sidled och ett vågformat slitagemönster som påverkar greppet uppstår i däckets yta.
Majoriteten av förarna i racet 2012 använde tvåstoppsstrategier, bara tre provade en- eller trestoppare. Topp tio efter kvalet startade samtliga på supermjuka däck och tävlingen vanns av Sebastian Vettel, Red Bull, från andra startruta. Toro Rossos Jean-Eric Vergne blev den högst placerade som startade på mjuka däck, han körde in på en 8:e plats: