276 dagar hemifrån
avSäsongen 2013 är precis avslutad.
Men snacket inför 2014 håller i sig. Det senaste är att Nico Hülkenberg skrev på för Force India en timme efter det att han gick i mål för Sauber i Brasilien. Hos Sauber fanns det ingen plats mer för honom, stallet var besviket, inte för att han inte presterat på banan utan för att han varit hos Lotus och testat en sits och för att hans manager hotat med att Hulken skulle köra de avslutande två loppen för Lotus om han inte fick betalt.
Så nu återvänder Hulken till Force India, där han körde 2012.
Hans nya stallkompis blir enligt uppgift Sergio Perez, som har med sig ungefär 15 miljoner euro i sponsorpengar. Han lämnar McLaren efter bara en säsong.
Han ersätts av Kevin Magnussen hos McLaren det är redan klart och det ryktas om att Marcus Ericsson och Heikki Kovalainen är Caterhams nya förarpar. Ericsson vill inte kommentera och Eje Elgh säger sig inte ha hört någonting om det, men vi lär få anledning att återkomma i ärendet…
När det gäller Adrian Sutil, som kört för Force India i år, så sägs han vara på väg till Sauber. Hans flickvän Jenny tog ett glas bubbel med Saubers stallchef Monisha Kaltenborn efter loppet i Brasilien och Sutil har länge velat köra för det schweiziska stallet. Han har dessutom stora tyska sponsorer med sig, däremot är det oklart vad som händer med Paul di Resta.
Det ryktas om att hans kusin Dario Franchitti kan öppna ett par dörrar i Indycar åt honom. Själv har Franchitti precis lagt av eftersom läkarna påtalat för honom att det efter den senaste kraschen är för riskabelt för honom att tävla vidare. Om Franchitti, som är en mycket välmeriterad Indyförare med både titlar och segrar i Indy 500, skadar sig igen riskerar han förlamning.
•••
Ferrari presenterar sin nya motor (v6:an) i slutet av december.
•••
Detta twittrade Fernando Alonso för några dagar sedan. Det ger lite perspektiv på vad F1-förarna, alla andra som arbetar med och kring F1, samt deras familjer upplever varje år:
Total hours of these 164 flights are around 800h. That would be 33 full days a year in an airplane.. #DatoAlo2013
— Fernando Alonso (@alo_oficial) November 22, 2013
Total hours of these 164 flights are around 800h. That would be 33 full days a year in an airplane.. #DatoAlo2013
— Fernando Alonso (@alo_oficial) November 22, 2013
Med andra ord har varken jag eller maken rätt att klaga. Han är bara väck sisodär 170 dagar om året och tillbringar ungefär 60 av dem i buss;-)
•••
Även om säsongen är slut lovar jag att försöka hålla liv i bloggen även denna vinter, men jag inte kan garantera att den uppdateras varje dag. Så klicka in, alltid finns det något att berätta om och något att diskutera.
Dessutom så vet ni väl att det är motor i Sportbladets papperstidning varje lördag. En motorlista där veckans tio bästa nyheter presenteras i kortare form och en artikel om det just nu hetaste ämnet, det kan vara F1, enduro, rally eller precis som jag skrev just det som det snacka mest som just nu.
Vi hörs