Allt om däcken inför Yas Marina
avInför dagens träningar i Abu Dhabi lägger jag ut en del av det pressmeddelande som Pirelli skickade ut. Här står det mesta som man behöver veta när det gäller däcken i Abu Dhabi. Tiderna som gälelr är kl 10.00 och kl 14.00
Däcken för tävlingen är P Zero medium med vit dekor och P Zero soft med gula markeringar. Alltså samma kombination som användes i Indiens GP förra helgen. Temperaturskillnaderna som däcken utsätts för är dock helt annorlunda jämfört med andra banor, i Abu Dhabi går yttertemperaturen ner under racet.
Paul Hembery, motorsportchef hos Pirelli säger såhär om däcken:
”Att bantemperaturen faller under racet i Abu Dhabi påverkar förstås både däckens prestanda och slitaget. Teamen kan köra längre stints även på den mjuka gummiblandningen mot slutet av tävlingen. Det finns speciella faktorer som påverkar strategierna och det brukar löna sig att prova annorlunda taktik här jämfört med andra banor. Rätt strategi kan mycket väl belönas under sista delen av racet. Vi på Pirelli känner banan väl eftersom det var här vi testade innan comebacken till F1, det var också här som teamen första gången fick prova våra däck, i slutet av 2010. Yas Marina, själva anläggningen, är en av de modernaste och en av de mest spektakulära under året, dessutom med flera tekniska utmaningar för däcken. Däckslitage och förlust av prestanda är inte en speciellt svår faktor här, förra året när vi också hade med oss medium och mjuka däck körde de flesta med enstoppstrategier. Eftersom våra däck generellt är mjukare i år räknar vi med två depåstopp, men det är möjligt att några team satsar på bara ett. Vi får vänta tills fredagsträningarna innan vi har en klar bild över vilka tidsdifferenser som gäller mellan de två gummiblandningarna. Vi förväntar oss dock att farten hos de snabbare teamen gör att det blir ganska tätt och att strategierna kan bli det som gör skillnaden. Greppet i banan förbättras snabbt under helgen och det är inte säkert att förhållandena under friträningarna på fredag och lördag är representativa för racet. Jobbet teamen lägger ner innan kvalet kommer dock vara avgörande för hur deras förståelse av däckens funktion, vilka racestrategier som är möjliga och hur dessa skall ge bästa utdelning på söndag.”
Banan ur däcksynpunkt
Liksom Suzuka består första sektionen av flera svepande kurvor i följd, detta ger höga sidokrafter på uppemot 4G. Däcken måste sedan leverera full prestanda nedför en lång raksträcka där man håller fullt i ca 15 sekunder. Bilens downforce producerar här ett tryck på däcken motsvarande ca 800 kg på alla fyra hjulen.
Grepp vid acceleration är en viktig faktor på Yas Marina eftersom det inte finns så många snabba kurvor. För att få maximal traction brukar ingenjörerna använda en setup med en ganska mjuk bakända. Det här kan dock leda till ökat slitage på bakdäcken men är setupen å andra sidan för hård bak, finns risk för ökat hjulspinn, som också dödar däcken.
Yas Marina Circuit ligger på havsnivå och det högre lufttrycket ger mer motoreffekt, också något som påverkar slitaget på bakdäcken. Bilarna brukar ställas in för medium downforce, inställningarna handlar till stor del om en teknisk kompromiss.
Asfalten består av importerat grus från England och är generellt ganska slät. Allteftersom gummi läggs ner i banan under helgens gång ökar greppet rejält. Det är också vanligt att banan i början av helgen har ett tunt lager av sand, som sedan försvinner.
Ettan och tvåan i förra årets race, Kimi Raikkonen och Fernando Alonso, använde enstoppstrategier där man startade på mjuka däck och gick i mål på medium. Sebastian Vettel, som startade från depån efter att ha fått sin kvaltid struken, slutade trea efter en tvåstoppare, han startade på medium och gjorde två stints på den mjuka gummiblandningen.