Startsida / Inlägg

Därför lämnade jag ut Ferrari

av Anna Andersson

Bernie Ecclestone sitter på den anklagades bänk i London. Det handlar om försäljningen av rättigheterna till säsongen 2005, rättigheterna gick till CVC trots att Constantin Media erbjöd mer pengar. Ecclestone ska ha mutat BayernLB (som hade rättigheterna) och Gerhard Gribkowsky ( som redan sitter i tyskt fängelse) med en tvåsiffrig summa (och vi snackar miljoner dollar). Nu stäms Ecclestone på en miljard dollar.
I går anklagades han dessutom av Philip Marshall QC, som företräder Constantin Media, för att han har betalat tre stallchefer så att de skrev på concorde Agreement 2001. Det handlar om sju miljoner dollar till Alan Prost och Tom Walkinshaw, samt tio miljoner dollar till Eddie Jordan.
När han fick frågan om pengarna var för att stallcheferna skulle skriva under kontraktet svarade han:
– Ja.
Men han hade ingen aning om vad som hänt med pengarna och han påpekar också att det absolut inte var någon muta och när han fick frågan om hans åsikter när det gäller mutor så svarade han.
– Det måste jag fundera på. Jag önskar att jag hade funderat över det tidigare.
Ecclestone riskerar inte något fängelsestraff för åtalet i London, men resultatet kan ha betydelse för den process som under 2014 kommer att pågå i München. Där utreder statsåklagaren om Bernie Ecclestone har gjort sig skyldig till allvarlig muta och trolöshet mot huvudman.
•••
En liten kul video på fredagen?

Taki Inoue blir påkörd av läkarbilen 1995.

•••
Ni minns väl spygate 2007?
Nu pratar Nigel Stepney med RaceCar-Engineering:
– Jag vinner gärna när det är rättvist, men jag kunde inte acceptera Ferraris handlande, säger han och hänvisar till Australiens GP 2007 om ett flexibelt under rede och en bakvinge som inte heller höll sig till reglementet. Kimi Räikkönen hade det på bilen och han vann.
– Jag tyckte inte att det var rätt och även om det var mitt fel att prata om det så är det inte okej att vinna lopp till dess att man blir stoppad. Med andra ord gick jag mot strömmen.
Han meddelade McLarens teknikchef Mike Coughlan (numera Williams) och när Ron Dennis fick besked om vad som hänt gick han till FIA och det flexibla underredet stoppades.
– Schumacher var borta, Brawn var borta och Rory var kvar. Jag trivdes med Ross, precis som Barnard (John Barnard tidigare teknikchef hos Ferrari) var han en man som tog ansvar. När han gick hade jag kunnat på en annan position om jag hade velat, men jag hade känslan av att även jag började tumma på reglerna. Det trivdes jag inte med och när jag insåg det så började historien.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB