Startsida / Inlägg

Mästarens kritik mot egna stallet

av Anna Andersson

Vi har två, kanske till och med tre finländare i F1 nästa år om Heikki Kovalainen gör comeback hos Caterham. Vi har dessutom en dansk. Kevin Magnussen som under hela sitt liv promotats hårt av sin pappa Jan får chansen hos McLaren.
Hans pappa körde för stallet 1995 (i Aida 1995 när Mika Häkkinen var sjuk) utan att ta någon poäng, han körde sedan för Stewart 1997 och 1998 och tog en poäng. Sedan dess har han ägnat sig åt att gör allt för att få den talangfulle sonen till formel 1.
Eller som en bekant, Michael Knudsen som är en av Danmarks mest kända landslagsspelare i handboll, sa för något år sedan när vi av någon anledning pratade om F1:
– Han kommer att köra F1. Jan bestämde sig redan när han fick en son för att ta honom till F1. Den pojken hade inget annat att val.
Och nu är det faktum. Han ska tillsammans med Jenson Button försvara McLarens färger 2014 efter en mer eller mindre misslyckad säsong 2013. Kevin Magnussen sa själv för några dagar sedan:
– Det spelar ingen roll om du är erfaren F1-förare eller nykomling 2014 för regeländringarna är så stora att det är nytt för alla. Det handlar om att anpassa sig.
Förra gången McLaren plockade upp en talang hette han Lewis Hamilton.
Han slogs om VM-titeln under sin första säsong och vann den 2008.
Jenson Button däremot är skeptisk och säger:
– Med tanke på de nya reglerna nästa år så önskar sig alla förare en erfaren stallkompis. Det är inte Kevin.
– Den feedback som Kevin har gett under sina tester har varit väldigt bra, stallet har förtroende för honom och det är mycket viktigt. Han kommer snart att få köra mer och jag är övertygad om att han kommer lära sig detta snabbt. Det är självklart ett stort steg att gå in i ett toppstall direkt. Det kan ge bygga upp en karriär, men det kan också betyda slutet på en karriär. Pressen på honom är stor och vi får se om han klarar det. Ser man till vad han har uträttat hittills så får man utgå i från att han klarar det, men F1 är å andra sidan något helt annat än det han har sysslat med hittills.
Button berättar också att han har sagt sin åsikt till stallet:
– Jag har påtalat vad jag anser hade varit det bästa för stallet till nästa pr. Som jag har sagt, erfarenheten kommer att spela en stor roll nästa år, men stallet anser tydligen att jag och Kevin är det bästa förarparet. Det positiva är att det finns en bra simulator och jag är övertygad om att Kevin kommer att nyttja varje dag i fabriken för att lära sig hur ett stort stall fungerar.

•••
Vad tror ni om denna värvningen? Ni som sett honom I World Series, vilken typ av förare förväntar ni er i F1? Finland och Danmark. Nu är Sverige inklämt mellan två nationer med F1-förare. Vi får hoppas på Felix Rosenqvist som ligger bra till (första startled) inför kvalracet i Macau i morgon. Det racet kan ni se på Viasat.
•••
Vad händer med Sergio Perez nu?
Det är många frågetecken kvar att räta ut på förarmarknaden inför 2014.
•••
Här är Pirellis ord inför loppet. Saxat från däcktillverkarens pressutskick:
Näst sista F1-racet för säsongen är USA:s GP, som kördes första gången förra året i Austin, Texas. Pirelli använder sig av samma kombination av däck som då, hårda P Zero med orange dekor och medium med vita markeringar. Banan har en varierad sträckning med både snabba och långsammare tekniska partier, något som ger hög energi genom däcket och är en bra test på gummiblandningens kapacitet. God traction ut ur långsamma kurvor är lika viktigt som bra sidogrepp i de snabba partierna som karakteriserar det 5,513 km långa varvet på Circuit of the Americas.

Paul Hembery: ”Kombinationen hård och medium är bästa valet för USA:s Grand Prix eftersom banan ställer höga krav på däcken. Här behövs de hållbaraste gummiblandningarna i sortimentet, många snabba kurvor och stora höjdskillnader gör att banan liknar Spa. Ju mer energi som går genom däcket, desto högre temperatur byggs upp, som ökar slitage och prestandaförlust. Nu när vi kommer till USA för andra gången vet vi bättre vad som väntar, förra året – då vi också använde kombinationen hård och medium – var det mer ett steg ut i det okända. Årets gummiblandningar är mjukare så vi kan förvänta oss två depåstopp i racet, beroende på hur greppet i banan utvecklas under helgen. Trots att vi är inne i november kan vi se fram mot varmt väder, som förstås också påverkar uppbyggnaden av värme i däcken. Förra året fick vi ett fantastiskt mottagande från den amerikanska publiken och därför blev det verkligen ett minnesvärt race. Vi ser mycket fram mot att återvända till ett land fullt av F1-fans och dessutom en nyckelmarknad för våra högprestandadäck.”
•••
Ber om ursäkt för tystnaden i går. En magsjuk fyraåring krävde all uppmärksamhet.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB