Svensk förare aktuell för F1?
avVi vill gärna se en svensk i F1.
Enligt BBC och tyska motorsportmagazin kan det vara på gång. Caterham är intresserade av Marcus Ericsson. Sägs det.
Själv är jag inte riktigt lika övertygad. Rent krasst är det så att alla förare som inte har något kontrakt för nästa år är aktuella för alla stall som söker förare. Det pratas en massa, det skickas en massa mejl och andra papper dessutom så funderas det en massa och sedan så snackas det ännu mer…. Caterham är ett stall som i år tackade nej till erfarne Heikki Kovalainen som körde för stallet förra året eftersom han inte hade med sig några pengar. Det hade däremot Giedo van der Garde och Charles Pic.
Ingen av dem är kontrakterade för nästa år och i det här sammanhanget nämns nu Kovalainen (som kör säsongens sista lopp för Lotus) och Ericsson. Kovalainen har erfarenheten, han har däremot ingen stor sponsor. Marcus har varken erfarenheten av F1 eller någon gigantisk plånbok medan Pic och van der Garde har kört för stallet ett år och har familjer med rejäla pengapåsar.
Så ni kan ju fundera själva.
Jag slog en signal till Eje Elgh, som sköter Marcus sportsliga bit, och han hade inte hört någonting mer än ryktet, sa han och tillade:
– Men det hade ju varit kul om det hade kunnat bli så och det är ju roligt att hans namn ens kommer upp.
– I Marcus nuvarande situation är det ett smörgåsbord av erbjudanden som han ska ta ställning till, vilken budget som krävs och vilken väg han ska välja. USA, World Series, sportvagnar, det är massor som diskuteras just nu och ingenting är ens i närheten av att vara klart. Vi får helt enkelt vänta och se.
Jag säger som Eje. Det är kul att hans namn diskuteras – men vi ska vara otroligt försiktiga med att dra ut några jätterubriker. Det är inte seriöst. För just nu är alla som inte har kontrakt intressanta för alla stall som har förarplatser över.
Sedan ska kemin och den ruskigt viktiga ekonomin stämma.
•••
Brasiliens GP ja. Här är Pirellis egna ord om däcksituationen inför racet, allt saxat från deras pressutskick:
Sista racet i årets Formel 1-VM går i helgen på den legendariska Interlagosbanan i Brasilien. Däckvalet till tävlingen är Pirelli P Zero i gummiblandningarna hård – med orange dekor – och medium – med vit märkning. Brasiliens GP blir också en möjlighet för teamen att testa prototypdäcken inför säsongen 2014, som innebär mängder av förändringar i det tekniska reglementet, bl a kommer karaktären hos de motorer som skall användas nästa år ha stor inverkan på däcken. Till fredagsträningarna får varje bil två extra set av mediumdäck som tillverkats med den konstruktion och profil som gäller 2014.
Paul Hembery: ”Vi valde hårda och mediumdäck till Brasiliens GP och de varierande förhållandena på den berömda Interlagosbanan, där vi alltid fått ett fantastiskt välkomnande från den otroligt entusiastiska publiken. Det finns flera saker att hålla ögonen på i Brasisliens GP: trots att banan asfalterades om för några år sedan är den fortfarande rätt ojämn, något som gör jobbet hårdare för förarna och däcken, som har svårt att hitta grepp. Precis som förra året ger vi teamen möjlighet att testa nästa års däck på fredagen, med tanke på alla de tekniska regeländringar som kommer gälla från 2014. Brasilien är faktiskt Pirellis största marknad, så vi ser verkligen fram mot att komma tillbaks dit, dessutom till en tävling som är finalen på en teknisk era i F1.”
Banan ur däcksynpunkt
Viktigt är att få bra traction, dvs omställningen från inbromsning till full acceleration. Interlagos är ganska snäll mot bromsarna och det gäller att hålla momentet i kurvorna.
Setupen brukar bli en kompromiss, här finns en lång uppförsbacke mot start/mål som gör det viktigt att ha bra effekt – en utmaning i sig eftersom banan ligger på relativt hög höjd – och hög toppfart, samtidigt som den kurviga delen på innerplan kräver mer downforce. Sista sektorn är den viktigaste för att få till en bra varvtid.
Variationer i underlaget gör att optimalt grepp och bra downforce är extremt viktigt, speciellt som kurvorna har varierande camber. Kurva 14, den långsammaste, är ett bra exempel på banans tekniska utmaningar. Här bromsar förarna hårt i motlut och svänger sedan in i kurvan, utgången kräver att man försiktigt ger gas för att undvika hjulspinn.
Interlagos har det näst kortaste varvet efter Monaco, asfalten är ojämn och här finns stora höjdskillnader. Regn är vanligt under Brasiliens Grand Prix, något som ytterligare ökar på utmaningen hos en bana som är känd för att både vara fysiskt krävande för förarna och hård mot bilarna.
McLarens Jenson Button vann racet förra året, som avgjordes i blandade väderförhållanden. Button använde en tvåstoppstrategi och nyckeln till framgången var att han stannade kvar ute på banan med slicks trots att det regnade. Vädret gjorde att variationen på strategier var stor, några förare gjorde totalt fyra stopp.