En dröm kan bli verklighet
avMarcus Ericsson.
Det har inte pratats om så mycket annat den senaste veckan, ja till och med den senaste månaden. Själv säger han inte mycket, inte mycket mer än att han väntar med spänning på vad som ska ske framöver.
Eje Elgh, som är hans rådgivare säger lite mer, eller han har ändrat sig från:
Jag vet ingenting
Till:
Jag vet lika lite som du.
Till att han i fredags sa:
Jag kan inte drömma om att han kör F1 2014.
Till i går då han sa:
Inga kommentarer.
Någonting är på gång.
Dessutom har Tony Fernandez twittrat om att han är på väg till Sverige.
Och det ryktas om att Marcus nu har sponsorer som är villiga att betala för en plats hos Caterham.
Där ligger vi nu.
Det är ju så att när det gäller de två sista platserna hos det stallet som varit sämst den gånga säsongen (och därför inte får lika många och sköna miljoner av Bernie Ecclestone som tidigare) att de behöver sponsorer. Förare som tar med sig kapital till stallet.
Att betala för sig är inte heller något nytt, Michael Schumacher gjorde det inför sin debut med Jordan 1991, Fernando Alonso gjorde det när han körde för Minardi., Pastor Malonado gör det och Sergio Perez gör det. Det är ett sätt för stallen att överleva i dagens hårda ekonomiska klimat.
Det är en väg in för förare som inte finns med i något av ungdomssatsningarna – typ Sebastian Vettel som stöttats av BMW, Lewis Hamilton som stöttas av McLaren och Kevin Magnussen som också har backning från McLaren.
Bara det faktum att Marcus Ericsson nämns i samband med ett F1-kontrakt är stort. Han är nära nu, men det är fortfarande en bra bit kvar, finanserna måste stämma, när ska pengarna betalas och hur ska prestationerna se ut?
Sådana frågor är viktiga.
Och det finns andra kandidater. Kamui Kobayashi har arbetat på sin F1-comeback i ett år, Giedo Van der Garde körde för stallet 2013 och har sponsorer, Heikki Kovalainen har erfarenhet men inga större sponsorer och även Robin Frijns, som var testförare hos Sauber förra året, har nämnts i samband med Caterham.
Om det nu inte blir F1 för Marcus Ericsson utan World Series så är det också ett bra alternativ. Ett bra steg på vägen mot målet att nå F1. Blir det F1 så har han fått en otrolig chans, visserligen i seriens sämsta stall – men som sagt Alonso startade i Minardi, Schumacher hos Jordan och Felipe Massa och Kimi Räikkönen hos Sauber.
Det kan mycket väl vara steg ett på trappstegen.
Men en viktig sak som är lätt att glömma bort är hur viktigt det är att Marcus Ericsson ens är nära F1.
Det ger en mycket bra signal till de talanger som kommer bakom honom – de ser att drömmen om F1 inte behöver stanna vid att vara just en dröm.
•••
Jenson Buttons pappa John gick bort i söndags. Han var en välkänd man i paddock, besökte nästan varje lopp, pappa och son Button trivdes mycket bra tillsammans. En stor förlust för Jenson Button och för F1-cirkusen.
John Button blev 70 år och enligt brittisk media dog han av en hjärtattack.
•••
I går startade Kimi Räikkönen sin väg mot sin andra VM-titel med Ferrari. Han var tillbaka i Maranello och körde simulatorn.
– Det känns bra att jobba igen, säger han enligt motorsporttotal.
– Jag har börjat vänja mig vid de system och de procedurer som vi kommer att uppleva i år och då är simulatorn ett viktigt redskap.
•••
Davide Valsecchi vann GP2 2012, i fjol var han tredjeförare för Lotus. Han har ännu inte fått någon lön, men är säker på att han får det när stallet kan betala. Han jämför sin lön med en kypares.