Startsida / Inlägg

Se årets första F1:a

av Anna Andersson

Dagen efter dagen – ett dygn har gått sedan Marcus Ericsson presenterades som F1-förare 2014. Sedan dess har vi kunnat läsa ett stort antal hyllningar och även historien bakom Marcus. Är ni intresserade så finns det en intervju med Marcus här:

I år gör F1-sporten om reglerna.
Därför är Marcus Ericssons tajming perfekt.
– Nu får även de erfarna killarna börja om från noll, säger F1-debutanten.
– Det är en otrolig fördel för mig.

För första gången på 23 år kommer en svensk förare att vara med och slåss om en bra startplats i kvalet till säsongspremiären av formel 1.
– Det är helt fantastiskt, jag är så stolt över att få representera Sverige i F1, säger Marcus Ericsson.
Han gör det i en serie som genomgått stora förändringar. Aldrig tidigare har sporten gjort en så stor regeländring. Turbomotorerna kommer tillbaka, växellådan görs om och aerodynamiken förändras. Kort sagt F1 2014 är allt annat än vad F1 2013 var och därför talar mycket för att rangordningen bland förare och stall också förändras.
– Nyckeln är att förstå de nya reglerna och att hitta felen på bilen direkt och kunna utveckla bilen framåt, säger han till Sportbladet.
– Som förare har du ett enormt ansvar för att leda utvecklingen i rätt riktning. Där måste man jobba bra tillsammans och under mina säsonger i GP2 har och jobbat mycket med att hitta rätt inställningar och jag tycker att jag har en bra känsla för det och tänker ta med mig det.
Marcus Ericsson har kört i Gp2, serien under F1, under fyra säsonger. Han har vunnit ett par lopp, men inte dominerat serien utan fått kämpa med sviktande kvalresultat, med tekniska problem och med att utveckla sig själv. Nu väntar en annan värld där pressen är ännu större, ett F1 där de stora stallen har helt andra förutsättningar än hans Caterham som kom sist förra året och där han måste prestera för att överleva.
– Rent körmässigt är det ingen större skillnad mot tidigare, många av banorna är de samma, men det är ett annat reglemente, det är mer media och fler sponsorer. Samtidigt känner jag att jag har gjort min hemläxa i GP2 och jag så förberedd som jag kan vara, säger han.
•Det har ryktats om F1 ett tag. Vilken roll har du haft i processen?
– Jag visste att de skulle försöka med F1, men inte mer. Därför har det varit en fruktansvärt jobbig vinter, jag har bara tränat och förstått att något var på gång eftersom det pratades. Samtidigt var det fruktansvärt nervöst att bara stå vid sidan och inte veta och inte kunna påverka någonting.
•Du ha Kamui Kobayashi, som tidigare har kört för Toyota och Sauber som teamkollega. Hur är er relation?
– Vi har träffats några gånger och han verkar vara lättsam. Dessutom har han gjort resultat och jag kan lära mig av honom.
•Vad har du för målsättning?
– Jag måste lära mig så mycket som möjligt i simulatorn och under testerna. Det här är min chans, jag måste göra ett intryck direkt och Kobayashi är en perfekt värdemätare. Jag måste matcha honom, då syns jag och det är otroligt viktigt.
•Tidigare har du stått utanför och kikat in på F1. Nu ska du köra mot Kimi Räikkönen, Fernando Alonso och Sebastian Vettel.
– Jag tänkte på det också. Det är sjukt overkligt. Det kommer att ta ett tag innan det sjunker in. Alonso och Kimi är mina barndomsidoler, nu ska jag tävla mot dem…Men när jag väl står där på griddenhar jag full fokus och då är det inte viktigt längre, säger Marcus Ericsson.
– Samtidigt är det en fördel för mig att reglerna gör om i år. Nu får även de erfarna killarna börja om på noll. Det här är en otrolig möjlighet, den tänker jag ta vara på.
Anna Andersson

Historien om hans väg till F1 här

Lill-Lövis råd till Marcus

Och en text som ger oss svar på sex viktiga frågor.

Samt en text om att ägaren hotar med att lägga ner stallet. Det är inte så allvarligt som det låter, men han gav i går stallet ett år på sig att prestera. Annars har han ingen lust att lägga ut mer pengar:
– Vi måste klara det i år, vi har den bästa infrastrukturen, de bästa förarna nu måste vi prestera, sa Fernandes i samband med presentationen.
– Fortsätter vi att ligga i botten tror jag inte att jag vill fortsätta med detta. Ingenting är skrivet i sten, men efter fem år utan en enda poäng så finns det en gräns för vad man klarar av när det handlar om tålamod, pengar och motivation. Därför är det ett viktigt år.
Fernandes står inför samma problem som andra stallägare gör – om inte resultaten kommer blir det svårt att dra in pengar och utan pengar finns det ingen satsning. Att stall läggs ner eller byter ägare är inte konstigt i F1, Sauber har hetat just Sauber, varit endel av fabriksstallet BMW och är nu Sauber igen. Red Bull kommer från Jaguar, Force India har hetat Midland och Spyker, men har sitt ursprung i Eddie Jordans stall (där Schuamcher debuterade 1991). Mercedes F1 var tidigare Brawn GP ( som vann VM 2009) och som innan dess var Hondas fabriksteam och innan dess var det BAR-Honda. Lotus är ett annat stall som sålts och haft olika ägandeförhållanden, med det stallet vann Fernando Alonso två VM-titlar, då var det Renaults fabriksteam och en gång i tiden var det stallet Benetton som vann två VM-titlar med Michael Schumacher. Att stall säljs eller läggs ner ( som HRT) är inget nytt, med andra ord är Fernandes uttalande ett sätt att påtala vikten för sina anställda för det finns inga garantier för att någon vill köpa stallet om han inte har lust att lägga ut fler miljoner.
•••
Här är alla startnummer för 2014:
1 Sebastian Vettel Red Bull-Renault – fyra VM-titlar
3 Daniel Ricciardo Red Bull-Renault
4 Max Chilton, Marussia-Ferrari
6 Nico Rosberg Mercedes
7 Kimi Räikkönen Ferrari – en VM-titel
8 Romain Grosjean Lotus-Renault
9 Marcus Ericsson, Caterham-Renault
10 Kamui Kobayashi, Caterham-Renault
11 Sergio Perez Force India-Mercedes
13 Pastor Maldonado Lotus-Renault
14 Fernando Alonso Ferrari – två VM-titlar
17 Jules Bianchi Marussia-Ferrari
19 Felipe Massa Williams-Mercedes
20 Kevin Magnussen McLaren-Mercedes
21 Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari
22 Jenson Button McLaren-Mercedes – en VM-titel
25 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Renault
26 Daniil Kvyat Toro Rosso-Renault
27 Nico Hülkenberg Force India-Mercedes
44 Lewis Hamilton Mercedes – en VM-titel
77 Valtteri Bottas Williams-Mercedes
99 Adrian Sutil Sauber-Ferrari
•••
Det som händer härnäst är att alla nya bilar preseneteras. Som vanligt är det så att bilarna ser ut på ett sätt när de presenteras och på ett helt annat sätt när säsongen drar igång en månad senare. Force India presenterade sin nya bil i dag. Du kan kolla in den här:

Men här är i alla fall datumen som gäller:

24 januari: McLaren – online
25 januari Ferrari – online
26 januari Sauber – online
27 februari Toro Rosso – i depån i Jerez
28 februari – testerna startar
Mercedes, Caterham och Red Bull.

Lotus, Marussia och Williams har inte lämnat några datum än.

•••
Giedo van der Garde fick lämna Caterham. Eller själv säger han att han valde att göra det för att bli testförare hs Sauber:
– Ibland måste man ta ett steg åt sidan för att ta två steg framåt, säger han till De Telegraaf och på frågan om varför han inte kör för Caterham svarar han:
– Jag valde det, detta är ett bättre val. Mitt mål är att visa vad jag kan i år och köra för Sauber 2015. Jag är en förare som vill ha ut max, inte köra omkring längst bak, jag vill ta poäng.
I år har man ändrat lite på testförbudet och det är ett antal testdagar efter loppen i Europa. VDG hoppas på att köra där och på ett par fredagsträningar.
Sedan jämför han sig själv med Ajax fotbollsmålvakt Jasper Cillesse. Han lämnade NEC för två år sedan, satt ett år på bänken och nu är han målvakt i Ajax och landslaget.
Är det så att VDG med sina sponsorsmiljoner redan är garanterad en förarplats hos Sauber 2015?

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB