Startsida / Inlägg

Marcus första dag i Jerez

av Anna Andersson

Marcus Ericsson har kört sina första meter i en F1:a 2014. Det är första gången sedan 1991 som Sverige har en förare i F1, om vi då räknar bort Björn Wirdheims år som testförare för Jaguar och Marcus F1-test med Brawn GP.
Han var nöjd efteråt och twittrade följande:

Inte heller Red Bull körde många meter och McLaren körde inte alls. Lewis HAmilton fick ge sig efter att han fått en defekt på bilen och kört in i en däckstapel. Totalt var det fyra röda flaggor under den första dagen – med andra ord en ganska väntad testupptakt – många problem och många bilar i garaget. Mycket jobb för ingenjörerna och det är inte mycket annat att vänta i år när det har skett en sådan rejäl regeländring och detta är de första testerna. Bland annat Sebastian Vettel har sagt att han oroar sig för att det är många bilar som kommer att tvingas bryta även under de första loppen i år. Tillförlitligheten blir precis som vanligt en nyckel.
Här är lite rörliga bilder från Jerez:

Här kan du se Hamiltons krasch:

Lewis Hamilton sa efteråt att det var en positiv dag, trots att han körde av.
•••
Detta är saxat ur Pirellis pressutskick – med andra ord alla fakta du behöver ha om du är intresserad av däcken:

Testen i Jerez kommer bli mycket intressant då vi för första gången får se årets bilar med sina nya motorer på banan och hur de fungerar ihop med våra däck. Första testen är speciellt intressant med tanke på hur stor skillnad det är på 2014 års bilar jämfört med tidigare. Dessa dagar är därför inte bara en officiell F1-test utan också ett tillfälle för alla inblandade att lära sig nya saker.

2014 års däck är lika annorlunda jämfört med föregående års sortiment som bilarna. Förberedelsearbetet har till största delen bestått av avancerade datasimuleringar kompletterat med bantester. Förra året förlorade teamen värdefulla testdagar i Spanien på grund av för årstiden ovanligt kallt väder, vi hade till och med is på banan vid något tillfälle. För att undvika detta har vi i år tagit med oss en speciell vinterversion av den hårda gummiblandningen. Detta ”vinterdäck” används bara på Jerez och är utvecklat för att fungera effektivt även i låga temperaturer.

Till slut, de nya reglerna säger också att en av testdagarna skall användas till test av regndäcken, dvs våra Cinturato intermediates och full wets. Vi har planerat in den sista dagen av denna testomgång till detta ändamål. Målet är att teamen så tidigt som möjligt får testa de nya däcken under varierade förhållanden, för att kunna utveckla 2014 års bilar ytterligare.”

Testfakta:

– Teamen har tillgång till maximalt 135 set däck under alla årets tester, inklusive de testdagar som körs när säsongen är igång. Totalt får 85 set däck användas under försäsongen, 25 set i Jerez och 30 vardera för de två testerna i Bahrain.

– Alla fyra slicks i P Zero-sortimentet plus våtdäcken – Cinturato intermediate och full wets – är tillgängliga under testdagarna. Dessutom tar alltså Pirelli med sig ett ”vinterdäck”, en specialversion av den hårda gummiblandningen. Detta för att minimera effekten av eventuellt låga yttertemperaturer under testerna. Detta hårda däck har optimerats för att fungera i kallt väder och minska risken för graining, något som ofta inträffar på kall bana.

– Teamen får en tilldelning av 18 set däck per bil av de olika gummiblandningarna och urvalet har anpassats till banan i Jerez. Totalt har man utöver torrdäcken tillgång till 3 set intermediates och 3 set full wets. Dessutom har teamen i förväg fått välja ut ytterligare 7 set till testen, alltså totalt 25 set per bil. Bassortimentet till testerna i Jerez, dvs ”vinterdäcken” samt slicks i hård och mediumblandning, har valts ut av Pirelli i samarbete med teamen för att passa den spanska banans karaktär.

– Reglementet för 2014 innehåller en dags test av regndäck, Pirelli har därför arrangerat konstbevattning av banan för den sista dagens test på Jerez, alltså den 31/1.

– Den 4,428 kilometer långa banan i södra Spanien innehåller långsamma, medelsnabba och snabba kurvor. Bansträckningen ställer extra höga krav på fäste i bakdäcken, som kommer få arbeta hårt för att ge traction under skiftande förhållanden. Banan används ofta för tester men senast här kördes en Formel 1-tävling var 1997.

Däckfakta 2014 års däck

– Pirelli har utvecklat sitt nya sortiment med utgångspunkt från simulatortester, data från teamen samt bantester. Förutom nya gummiblandningar och konstruktion har varje däck ökat i vikt med ca 250 gram per bakdäck och 200 gram per framdäck.

– Framdäcken har ny profil medan bakdäcken ser i stort sett likadana ut som förra årets.

– De nya gummiblandningarna är generellt något hårdare än föregångarna, för att ge maximalt grepp.

– Regndäcket, full wet, har nytt mönster för att minska risken för vattenplaning, mönstret ger ökad undanträngning av vatten i full fart, en ökning till 65 liter per sekund jämfört med 60 liter förra året. Däcket har också en ny gummiblandning som skall fungera både på våt och upptorkande bana, för att ge ökad flexibilitet för teamen när de skall fatta beslut om att byta till intermediates.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB