Startsida / Inlägg

Tungt för Renault – Mercedes imponerar

av Anna Andersson

Den andra testdagen är över och vi kan konstatera att Marcus Ericsson trots strul fick ihop elva varv. Det var inte helt utan problem de heller, men det var elva varv.
Det är mer än vad Red Bull klarade av, Sebastian Vettel stannar på åtta varv, och Toro Rosso körde inte alls.
Det verkar som om ett av de stora problemen är Renaults motor och enligt ryktet så har man ett större fel i ECU:n, elektronikboxen, det sägs också att nya delar är på väg till Jerez och att man hoppas att de är framme i morgon.
Det får vi se då.
Men 19 varv för samtliga bilar med motorer från Renault under den andra dagen, 38 (om jag räknat rätt) på två dagar. Det är för lite.
Renault kommer nu att byta hårdvaran hos alla tre stallen.
– Vi är övertygade om att vi kan ha bilarna startklara till klockan 09.00 på torsdag, säger Remi Taffin från Renault till Motorsportmagazin.
Mercedes däremot verkar trivas bättre. McLaren Mercedes Jenson Button var snabbast, även om vi inte ska bry oss om tiderna än, och Mercedes var klart flitigast. Trots att Lewis Hamilton skadade bilen när han körde in i en däckstapel i går och Nico rosberg inte kunde komma ut på banan förrän kring lunchtid så hann tysken med att köra 97 varv.
– Vi körde totalt 97 varv utan några större problem och det är ett otroligt bra betyg åt teamet i fabriken och åt teamet här på banan, säger Paddy Lowe.
– Nu har vi mycket data att analysera och i morgon ska vi lära oss ännu mer.
•••
Två dagar är avklarade. Vad tycker ni? Vilken bild har ni sett?
Dags att öppna diskussionen igen.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB