Startsida / Inlägg

All fakta från testerna

av Anna Andersson

I fredags avslutades testerna i Jerez. Då hade jag fullt upp med jobb till tidningen och sedan var det ledigt under helgen. I dag har jag haft tid att sammanfatta lite siffror från det inledande testet och det ser ut så här:
De snabbaste tiderna från testerna.
1. Kevin Magnussen, McLaren, 1m 23.276s, 162 varv
2. Felipe Massa, Williams, 1m 23.700s, 133 varv
3. Lewis Hamilton, Mercedes, 1m 23.952s, 121 varv
4. Jenson Button, McLaren, 1m 24.165s, 83 varv
5. Kimi Räikkonen, Ferrari, 1m 24.812s, 78 varv
6. Valtteri Bottas, Williams, 1m 25.344s, 42 varv
7. Fernando Alonso, Ferrari, 1m 25.495s, 173 varv
8. Nico Rosberg, Mercedes, 1m 25.588s, 188 varv
9. Nico Hülkenberg, Force India, 1m 26.096s, 17 varv
10. Sergio Perez, Force India, 1m 28.376s, 48 varv
11. Daniel Juncadella, Force India, 1m 29.457s, 81 varv
12. Jean-Eric Vergne, Toro Rosso, 1m 29.915s, 45 varv
13. Adrian Sutil, Sauber, 1m 30.161s, 103 varv
14. Jules Bianchi, Marussia, 1m 32.222s, 25 varv
15. Esteban Gutierrez, Sauber, 1m 33.270s, 60 varv
16. Marcus Ericsson, Caterham, 1m 37.975s, 12 varv
17. Sebastian Vettel, Red Bull, 1m 38.320s, 11 varv
18. Kamui Kobayashi, Caterham, 1m 43.193s, 54 varv
19. Daniil Kvyat, Toro Rosso, 1m 44.016s, 9 varv
20. Daniel Ricciardo, Red Bull, 1m 45.374s, 10 varv
21. Robin Frijns, Caterham, ingen tid, 10 varv
22. Max Chilton, Marussia, ingen tid, 5 varv

Stall med totalt antal varv (motor inom parantes):
1. Mercedes, 309
2. Ferrari, 251
3. McLaren (Mercedes), 245
4. Williams (Mercedes), 175
5. Sauber (Ferrari), 163
6. Force India (Mercedes), 146
7. Caterham (Renault), 76
8. Toro Rosso (Renault), 54
9. Marussia (Ferrari), 30
10. Red Bull (Renault), 21

Antal varv mer motortillverkare:
1. Mercedes, 875 (4 stall)
2. Ferrari, 444 (3 stall)
3. Renault, 151 (3 stall)

Jämförelse testerna i Jerez 2013 med 2014
2013 totalt antal varv: 3,531(15,634 kilometer) under fyra dagar
2014 totalt antal varv: 1,470 (6,509 kilometer) under fyra dagar

Längsta stints med de olika däcktyperna:
– 10 varv på supersoft
– 9 varv på soft
– 17 varv på medium
– 24 varv på hard
– 23 varv på vinterblandningen
– 26 varv på intermediate
– 13 varv på wet

Källa: Formula1.com.

Pirelli har också lämnat ett uttalande om däcken. Bland annat förklarar man att det fanns en speciell vinterversion av det hårda däcket för att ge stallen så mycket körtid som möjligt, även vid låga temperaturer (lägsta uppmätta temperatur var sex grader plus).
Teamen hade upp till 25 set däck till sitt förfogande i Jerez, 18 set valdes ut av Pirelli (6 hårda ”vinterdäck”, 4 hårda, 2 medium, 3 intermediates och 3 regndäck). Teamen fick sedan i förväg välja ytterligare 7 set för att nå gränsen på 25 per bil. Under säsongen har teamen tillgång till totalt 135 set däck per bil för tester.
– Fokus låg inte på däcken under denna test, i första hand ville teamen få förståelse för de radikala förändringarna i reglementet och köra de första kilometrarna med bilarna. Det finns så mycket att ta reda på, med nya motorer och annorlunda aerodynamik, och teamen arbetade mest med att förstå hur bilarna fungerade. De kommande testerna i Bahrain bör ge dem tillfälle att fokusera mer på däcken, då har de också jobbat med utveckling av bilarna i ytterligare två veckor och löst de eventuella problem som identifierades i Jerez, säger Paul Hembery, Pirellis motorsportchef.
– Vi är också redo att anpassa våra däck till de nya bilarna, Bahrain-testen bör ge tillfälle till mer meningsfulla däckstester och skulle vi då upptäcka behov av förändringar i däcken är vi öppna för detta. I årets reglemente finns inskrivet en testdag för våtdäck så att teamen har möjlighet att köra på dessa innan det är dags för race. Denna test kunde vi genomföra dels under onsdagsmorgonen i Jerez och senare i veckan under fredagen, då det kom mer regn.

•••
Ferrari, som har haft sådana problem med sin vindtunnel se senaste åren, var klara renoveringen av sin egen i oktober förra året och de första testerna var positiva. REsultatet från vindtunneln bekräftades på banan.
– Jag är ganska nöjd med det vi har sett hittills. Jag tror inte att det finns några direkt dödande problem som vi inte har upptäckt, säger teknikchefen James Allison enligt motorsporttotal.