Ericsson får bara en dag
avI morgon startar testerna i Bahrain, men utan Marcus Ericsson. Caterham har meddelat vilka förare som kör deras bil och testföraren Robin Frinjs inleder under onsdagen.
Därefter får Kamui Kobayashi chansen på torsdag, Marcus Ericsson kör på fredag och Kobayashi på lördag.
Snackade med Marcus inför avresan och han sa:
– Det är inte optimalt att man inte har fler dagar på sig till första race, men är det något som jag har lärt mig under tiden i GP2 är det att lära sig snabbt var greppet finns och hitta rätt känsla i kroppen. I GP2 tyckte jag att det var jobbigt, men man har lärt sig att slå på den känslan och kunna köra på max snart. Självklart är det bra om man får köra mer, men detta är absolut inget stort problem.
Vidare tyckte han att det var positivt at testerna flyttats från Spanien till Bahrain eftersom väderförhållandena där påminner mer om vad man väntar sig under de inledande racen. Självklart så hoppas han på att få köra fler varv än i Jerez där Caterham, precis som de anda teamen som kör med motorer från Renault, hade stora problem.
Mer får du läsa framöver när det närmar sig hans testdag.
Självklart håller jag er uppdaterade under testerna, även om jag också måste lägga en stor del av min arbetstid på OS.
•••
Hos Red Bull inleder Sebastian Vettel, han kör onsdag och torsdag. Daniel Ricciardo kör fredag och lördag.
För övrigt har Red Bulls Adrian Newey erkänt att det var Red Bull som hade problem, även om Renault inte var helt oskyldiga.
– Det som stoppade oss i Jerez var ett internt problem, inte Renault. Det var chassit som fattade eld i området kring avgasröret, säger han enligt Autosport och motorsporttotal.
– Handen på hjärtat, det var Red Bulls problem. Du kan säga att det var resultatet av en för aggressiv utformning av våt paket. Vi kände att vi måste ta vissa risker för att få till ett riktigt bra paket för att minimera den påverkan som det stora kylsystemet har på aerodynamiken.
•••
Hos McLaren inleder Kevin Magnussen, men det vet ni som läser bloggen ofta redan.
•••
En annan nyhet inför testerna är att FIA har bestämt att förare som inte har någon superlicens, men som testar, ska ha ett grönt ljus på bilen. Detta ska alltid lysa när bilen är på banan.
I år blir det ett antal tester under säsong efter ett par av säsongens lopp, detta bland annat för att testa däck. Då kan stallen testa rookies, men de måste alltså synas ordentligt.
Dessutom har FIA infört ett straff på fem sekunder för mindre förseelser, som om man kör för fort i depån. Antingen måste föraren stå stilla i depån i fem sekunder, men har man redan genomfört sina depåstopp så läggs fem sekunder på sluttiden.
Under tiden man tar straffet i depån får inget arbete göras på bilen.
Dessutom är det nu förbjudet att parkera bilen på någon av avåkningszonerna, det har hänt att förare har gjort de för att spara bränsle. I år får förarna bara använda 100 kg bränsle från start till mål.
Och sedan måste mekanikerna böra hjälm även under kvalet.
•••
Nu måste jag ägna mig åt de där spelen i Ryssland. På återhörande.