Marcus bil brinner
avDen andra testdagen i Bahrain är över, detta var också Marcus Ericssons första tesdag under de avslutande dagarna.
Men den slutade i flammor. Hans bil fattade eld och dagen tog slut efter 55 varv:
A technical issue caused a fire which was quickly put out and the car's now back in the garage being stripped so we can identify the problem
— Caterham F1 Team (@CaterhamF1) February 28, 2014
Här är i alla fall en bild från dagens jobb på banan:
Photos from day 2 on track at T03 @BAH_Int_Circuit with @Ericsson_Marcus: http://t.co/5xiJ7xDvtq @LATphotographic pic.twitter.com/jzufwr96sb
— Caterham F1 Team (@CaterhamF1) February 28, 2014
Totalt var det fyra röda flaggor, Lewis Hamilton körde ur i kurva tre (enligt Mercedes var det problem med temperaturen i däcken), den andra röda flaggan var det tekniska problemet för Jenson Button, McLaren, som tvingade honom att stå i garaget i fyra timmar och därefter fick Pastor Maldonado parkera sin brinnande bil. Han bekräftade sedan att det handlade om Renaults poweunit.
Den fjärde röda flaggan stod alltså Marcus Ericsson för.
– Det är ingen fara med Marcus, hälsar Eje Elgh.
– Det såg värre ut än vad det var.
Själv säger Marcus så här i Caterhams pressmeddelande:
– Det var min första dag i bilen på det avslutande testet och det är tydligt att den inte slutade som vi hade planerat. Vi fick stanna ett par gånger under förmiddagen,, men eftermiddagspasset gick bra till dess att jag fick ett tekniskt problem precis när jag hade lämnat depån efter den första stinten av en racesimulering. Bilen började brinna och jag fick stanna på banan.
– Efter lunch testade vi lite inställningar och sedan skulle jag köra en tävlingsdistans och det gick bra fram till det första depåstoppet. Då tvingades jag stanna. Trots det så kunde vi gå igenom många olika procedurer om vi hade tänkt göra i dag.
– Branden släcktes rätt snabbt och killarna måste nu se vad som hände och lösa det problemet till i morgon. Jag hade hoppats att jag skulle kunna köra lite fler varv, men vi har en dag kvar och jag lär mig nya saker varje varv. Jag är lika positiv som när jag kom hit och jag vill bara sätta mig i bilen igen och jobba vidare.
Sedan har det skett en ändring i planeringen under kvällen, Marcus kommer att köra i morgon lördag igen, inte söndag som stallet först tillkännagav.
Även Mercedes hade problem i dag, med växellådan, och Lewis Hamilton fick parkera efter 89 varv. Flest varv körde Fernando Alonso i dag med 122 och snabbast var Sergio Perez.
Checo returns to the pits just as the chequered flag brings the day to an end! 108 laps on the board and a fastest time of 1:35.570 for P1!
— Sahara Force India (@clubforce) February 28, 2014
Värt att notera är också att Red Bulls Daniel Ricciardo i alla fall fick köra 66 varv och fick rätt bra fart på ett varv.
Här är alla resultaten:
1. Perez, 1:35,570 – 108 varv
2. Alonso, 1:35,634 – 122 varv
3. Ricciardo, 1:35,743 – 66 varv
4. Massa, 1:36,507 – 103 varv
5. Button, 1:36,901 – 52 varv
6. Bianchi, 1:38,092 – 75 varv
7. Hamilton, 1:39,041 – 89 varv
8. Vergne, 1:39,636 – 61 varv
9. Gutierrez, 1:39,976 – 106 varv
10. Maldonado, 1:41,613 – 31 varv
11. Ericsson, 1:42,516 – 55 varv
Annars kan vi meddela att stallens förening, FOTA, har upplösts. I slutet var det bara sju av elva stall som var med i föreningen och deras ordförande var Martin Whitmarsh, McLaren. Nu har Whitmarsh lämnat sin post hos McLaren och FOTA behöver inte leta efter någon efterträdare heller.
•••
Niki Lauda är inte direkt begeistrad över det där med dubbla poäng i säsongsfinalen.
– I dag har vi diskuterat om det ska vara dubbla poäng det sista loppet eller i de tre sisa loppen. Det är klart att det blir det vid ett tillfälle, det beslutet är redan taget, den enda som tycker det är bra är väl Bernie Ecclestone, säger han till motorsportmagazin.
– Jag kan förstå det, det handlar om kommersiella intressen. Det var därför man började diskutera tre lopp, men det gick inte igenom. Det tycker jag är bra. Nu har vi ett lopp med dubbla poäng och det måste vi nu ställa in oss på. Jag hoppas bara att det inte är punktering som avgör VM. Det är ett nytt system och vi får se om det är bra eller dåligt.
•••
För övrigt ryktas det om att Sebastian Vettel fick ett raseriutbrott i Jerez. Att han var så förbannad på bilen att han hotade med en bojkott till dess att bilen är bättre. Detta berättar den välinformerade journalisten Andrew Benson som ville beskriva hur spänd stämningen är i teamet.
Red Bull kommenterar det med en ironisk historia om deras egen spion.
Testerna har ju varit som de har varit för Red Bull och tja, dra dina egna slutsatser…..