Nytt kvalformat?
avOm en vecka träffas stallen.
För att diskutera ett nytt format på kvalet.
Man vill behålla de tre sektionerna, Q1, Q2, Q3, men göra andra förändringar för att öka spänningen.
Bland annat föreslås det att Q1 minskas från 20 till 18 minuter medan Q3 ökas från 10 till 12 minuter. Dessutom är förslaget att förarna ska få ytterligare ett set med den mjuka gummiblandningen för Q3 och det setet lämnas sedan tillbaka efter kvalet. Detta för att öka spänningen och för att förarna inte ska spara däck. För att förhindra att man börjar spara däck i Q2 skriver motorsporttotal att man vill ge de förarna som kör Q2 och inte tar sig vidare till Q3 ska få ett extra set mjuka däck.
I loppet är sedan tanken att de tio förarna som kört Q3 ska starta på de däck som de körde sin snabbaste tid på i Q2.
Ingenting är bestämt, detta är ett nytt underlag för stallen att diskutera.
•••
Toro Rossos chefsingenjör Luca Furbatto som är ansvarig för STR9 lämnar stallet med omedelbar verkan, det skriver ’f1blog.it’.
•••
Felipe Massa har avslöjat att det var han som gjorde jobbet i simulatorn os Ferrari förra året. Fernando Alonso var, enligt Massa, sällan eller aldrig där.
•••
Det ryktas om att Michael Schumacher har drabbats av lunginflammation. Presstaleskvinnan Sabine Kehm vill varken bekräfta eller dementera de uppgifterna.
•••
Jac Villeneuve i rallycross-VM. Ja, tanken är att den tidigare mästaren ska köra alla 12 loppen. Det blir spännande att se vad familjen rallycrossfamiljen Hansen kan sätta emot.