Startsida / Inlägg

Bakslag för Marcus

av Anna Andersson

Vi har pratat om regn, ösregn och om skyfall och monsunregn. Det var precis det som hände. Det öste ner över Sepang och kvalet sköts upp först femton minuter och sedan ytterligare en kvart. Det kom i gång först lite mer än 50 minuter efter utsatt tid. Då hängde regnet i luften, det var blött på banan och Mercedes visade direkt varför de är favoriter.
För Marcus Ericsson var kvalet riktigt tungt. 35 sekunder innan tiden gick ut för Q1 satsade han allt på sitt sista varv. Han hade den sista tiden, var långt efter en plats i Q2 och sju sekunder efter täten. Han tappade kontrollen över bilen i utgången av kurva tre, for in i staketet och studsade ut på banan igen. Han var passagerare i sin egen bil och nära att kollidera med Saubers Esteban Gutierrez.
Bilen fick sig en rejäl smäll och Caterhams mekaniker som arbetat i stort sett dygnet runt de senaste dygnen måste nu jobba ännu mer för att få bilen färdig för racet.
Svensken startar nu från 22:a och sista plats.
För Marcus Ericsson var det ett bakslag. Hittills har han inte gjort några misstag, men detta får han ta på sig. Förhoppningsvis kan han bearbeta det under dagen och ta nya tag i morgon. Han sitter just nu i en ganska tuff sits mentalt, hans Caterham har problem, bilen är inte tillförlitlig och den är inte heller snabb. Ingen av bilarna tog sig i mål i premiären och på hemmaloppet i Malaysia vill de så klart visa upp sig och prestera. Det finns inga marginaler.
Det gör att pressen på honom ökar och han måste prestera, även när de yttre förhållandena är svåra. Hans teamkollega Kamui Kobayashi har betydligt mer erfarenhet än vad Marcus har eftersom han har kört F1 för både Toyota och Sauber. Han väger dessutom betydligt mindre och det ger honom också en fördel, Marcus själv uppskattar den till ungefär fyra tiondelar per varv.
Men Marcus Ericsson är en tuff kille, han har presterat bra förr i pressade situationer och sa nyligen till mig att han tycker att han fungerar allra bäst under press.
Det kommer han ha nytta av i morgon.
•••
Lewis Hamilton hade pole i Australien. Då bröt han.
Han har pole i Malaysia också. Intill honom står Sebastian Vettel.. Det är en överraskning. Det blir spännande att se om den bilen håller hela vägen in i mål. Red Bull tog ju inga poäng i premiären.
Här är rsultaten:
1. Lewis Hamilton Mercedes 1m59.431s
2. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1m59.486s +0.055s
3. Nico Rosberg Mercedes 2m00.050s +0.619s
4. Fernando Alonso Ferrari 2m00.175s +0.744s
5. Daniel Ricciardo Red Bull-Renault 2m00.541s +1.110s
6. Kimi Räikkönen Ferrari 2m01.218s +1.787s
7. Nico Hülkenberg Force India-Mercedes 2m01.712s +2.281s
8. Kevin Magnussen McLaren-Mercedes 2m02.213s +2.782s
9. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Renault 2m03.078s +3.647s
10. Jenson Button McLaren-Mercedes 2m04.053s +4.622s
Q2 cut: 1m36.811s Skillnad till ettan i Q2
11. Daniil Kvyat Toro Rosso-Renault 2m02.351s +3.310s
12. Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari 2m02.369s +3.328s
13. Felipe Massa Williams-Mercedes 2m02.460s +3.419s
14. Sergio Perez Force India-Mercedes 2m02.511s +3.470s
15. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 2m02.756s +3.715s
16. Romain Grosjean Lotus-Renault 2m02.885s +3.844s
Q1 cut: 2m01.689s Skillnad till ettan i Q1
17. Pastor Maldonado Lotus-Renault 2m02.074s +4.891s
18. Adrian Sutil Sauber-Ferrari 2m02.131s +4.948s
19. Jules Bianchi Marussia-Ferrari 2m02.702s +5.519s
20. Kamui Kobayashi Caterham-Renault 2m03.595s +6.412s
21. Max Chilton Marussia-Ferrari 2m04.388s +7.205s
22. Marcus Ericsson Caterham-Renault 2m04.407s +7.224s
•••
Fernando Alonso och Daniil Kyijat kolliderade under Q2. Domarna har undersökt incidenten, men den betraktas som en racingincident och ingen straffas. Däremot straffas Valtteri Bottas för att han ska ha uppehållit Daniel Ricciardo under Q2. Tre platser bakåt för Williamsföraren.
••
McLaren hade problem med sin hårdvara under den tredje träningen och det var osäkert om de skulle kunna köra kvalet. Först en halvtimme före starten kom beskedet att Jenson Button och Kevin Magnussen var redo.
•••
Sebastian Vettel kör med en ny växellåda i helgen, men eftersom han bröt premiären så har det ingen betydelse för startpositionen. Samma sak gäller för Lotus båda förare, för Williams Felipe Massa och Caterhams Ericsson och Kobayashi.
•••
Väderprognosen säger att det är upp till 80 procents risk för regn under racet i morgon. Det startar kl 10.00 – men kom ihåg att ställa FRAM klockan en timme i natt.
•••
Jimmy Eriksson inledde årets GP3-test med den tredje snabbaste tiden i Estoril, Portugal. Alex Lynn, Carlin, var snabbast. Skåningen Eriksson kör för Koiranen GP från Finland.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB