Startsida / Inlägg

F1-2014 – inget är säkert

av Anna Andersson

Det är stressiga dagar. Bara lite mer än en vecka till F1-premiären och ja, jag har fullt upp. Det ska förberedas, ringas oändligt många samtal, skriva, göra fakta kollar och läsa en massa magasin.
Därför har jag helt enkelt inte hunnit med att uppdatera bloggen så ofta som jag har velat – en jag tror att ni alla som läser på sportbladet.se (motor) och tidningen kommer att vara nöjda nästa vecka när det drar igång.
Då har vi mängder av roligt material att se fram emot.
Så håll ögonen öppna.
Jag tycker att det känns spännande att kika mot premiären, ingenting känns säkert i år.
Mercedes är möjligen favoriter. De har länge jobbat målmedvetet och har haft bra koll på grejerna under testerna och de andra stallen som kär med Mercedes motorer har också en fördel jämfört med de som kör med powerunits från Renault (som ha haft enorma problem) och Ferrari.
Red Bull har återigen en bil som är snabb i kurvorna, men vad hjälper det om du tappar på rakan eller ännu värre inte ens når målflagg?
Jag tror att vi får en spännande premiär och det kan vara så att bilar tvingas parkera på det allra sista varvet och plötsligt så förändras ett givet resultat.
Jag har svårt att tänka mig att något fan kan klaga på att det blir lika långtråkigt som under hösten 2013.
•••
Powerunit – inte motor. Så heter det i år. Möjligen kan vi kalla det för motorenhet. Skillnaden är att tidigare fästes KERS-enheten på motorn. I år är det en hel enhet som är byggd tillsammans.
Därför heter det powerunit. Men det vet jag inte om jag kan skriva i tidingen så det får nog bli motorenhet…..
•••
Marcus Ericsson har inspirerats av Emil Jönsson.
– Jag såg sprinten i efterhand. Kanske kan det bli lite så i premiären också. Jag tror att det viktigaste blir att jag tar bilen i mål, för det är många som kan försvinna där fram under loppets gång. Så varför inte…..
•••
Gerhard Berger, som kört F1 för bland annat Ferrari och arbetat som motorsportchef för BMW och var delägare i Toro Rosso när Sebastian Vettel vann det där historiska regnloppet på Monza, har gjort en intervju med Sport Bild efter testerna i Bahrain.
Han säger bland annat:
– Just nu är det Mercedes fabriksteam som är klar favorit, de har fått ihop en enhet med motorn och det komplicerade systemet runt omkring. Man märker att de har förberett sig bra på de nya reglerna och allt verkar väldigt homogent. Sett till utvecklingen ligger de ett steg före alla andra, säger Berger som följde testerna på plats.
– Exempel är det mycket mer flyt när de växlar. Ferrarin verkar inte alls vara lika smidig och där låser bakhjulen ibland när bilen bromsar och det sliter mer på däcken. Det har jag inte sett hos Mercedes som verkar ha en bättre software till motorn.
Han anser att McLaren också verkar bra.
– Dels får de hjälp av Mercedes motor, men bilen har också gjort ett bra intryck. Där bakom anser jag att Williams och Ferrari ligger, säger österrikaren.
– Williams har byggt en bra bil, den ser snabb ut och den verkar vara tillförlitlig, men det är klart. Precis som McLaren har de tur att de har Mercedes som motorleverantör. Bortsett från det är Williams ett bra exempel på att även de små stallen med en mindre budget kan göra ett riktigt bra jobb.
Däremot är han övertygad om att Red Bull kommer tillbaka i storform under säsongen.
– Man ska aldrig glömma bort dem. Jag tror att de är med för fullt efter tre lopp. Red Bull har fantastiskt folk och de kan även hjälpa Renault att få ordning på den komplicerade elektroniken och sedan har de Sebastian Vettel. Som jag ser det är han den bästa föraren av alla och jag anser att han kommer att bli ännu bättre framöver för egentligen är de nya reglerna perfekta för honom.
Enligt Berger kommer föraren att ha en stor och viktig roll.
– Det börjar med att spara däck och slutar med att spara bränsle. Med den extra kraft som motorerna har så kör bilarna rätt genom kurvorna, de låser bakhjulen enkelt och det belastar dem. Den förare som kan klara av det bäst får en fördel och därför anser jag att Vettel är bäst, han kan läsa racen på ett sätt som ingen annan klarar av.
•••
Dags att jobba vidare. Vi hörs. Dela gärna med er av era tankar inför premiären.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB