Problem för Marcus
avMercedes fortsätter att prestera och hade en riktigt bra fredag. Nico Rosberg var trea på det första passet och etta på det andra. Lewis Hamilton var etta på det första och fyra på det andra.
– Vi har fortfarande vissa problem och det är därför som vi inte kunde maxa allt i dag. Det verkar som om alla toppstallen ligger något närmare varandra i dag än vad vi gjorde i Australien, säger Nico Rosberg och Lewis Hamilton säger:
– Jag är nöjd med de förbättringar som vi gjorde under de två passen och vi kunde genomföra vårt program. Målet vara att förstå hur däcken fungerar och hitta rätt balans i bilen. Vi har utvecklats under dagen och vi fokuserar vidare på det och bryr oss inte så mycket om vad andra gör. Det var rätt jobbigt med de varma temperaturerna och luftfuktigheten och det gäller att hålla koll på vätskebalansen.
Han kommer att köra med den motorn som ställde till problem i Australien, teamet verkar ha fått ordning på den.
När det gäller världsmästaren Sebastian Vettel så var han snabbare under det andra passet och körde in på plats tre:
– Det var en bra dag. Tiderna är inte det viktiga på en fredag, men det är kul att vara med i toppen. Det var en ganska okej dag, inte perfekt eftersom det fortfarande är vissa problem med vår mjukvara och programmeringen, men det är som det är. Vi lärde oss mycket och jag är rätt nöjd.
Här är resultatet från den andra träningen:
1. Nico Rosberg Mercedes 1m39.909s 30
2. Kimi Räikkönen Ferrari 1m39.944s +0.035s 30
3. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1m39.970s +0.061s 30
4. Lewis Hamilton Mercedes 1m40.051s +0.142s 32
5. Fernando Alonso Ferrari 1m40.103s +0.194s 29
6. Felipe Massa Williams-Mercedes 1m40.112s +0.203s 34
7. Daniel Ricciardo Red Bull-Renault 1m40.276s +0.367s 29
8. Jenson Button McLaren-Mercedes 1m40.628s +0.719s 28
9. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1m40.638s +0.729s 35
10. Nico Hülkenberg Force India-Mercedes 1m40.691s +0.782s 34
11. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Renault 1m40.777s +0.868s 33
12. Kevin Magnussen McLaren-Mercedes 1m41.014s +1.105s 20
13. Adrian Sutil Sauber-Ferrari 1m41.257s +1.348s 28
14. Daniil Kvyat Toro Rosso-Renault 1m41.325s +1.416s 32
15. Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari 1m41.407s +1.498s 34
16. Sergio Perez Force India-Mercedes 1m41.671s +1.762s 25
17. Romain Grosjean Lotus-Renault 1m42.531s +2.622s 14
18. Max Chilton Marussia-Ferrari 1m43.638s +3.729s 20
19. Jules Bianchi Marussia-Ferrari 1m43.752s +3.843s 29
20. Marcus Ericsson Caterham-Renault 1m45.703s +5.794s 31
21. Kamui Kobayashi Caterham-Renault 0
22. Pastor Maldonado Lotus-Renault 0
•••
Marcus Ericsson hade problem igen. Det hade Caterhams båda bilar och Marcus kunde trots allt köra 55 varv, även om ha inte kunde sätta några vettiga tider.
.@Ericsson_Marcus had an issue all afternoon with the power unit cutting out several times each lap, so no chance for a real laptime….
— Caterham F1 Team (@CaterhamF1) March 28, 2014
Vad han säger själv kan du läsa här:
Kul citat från Marcus i en TT-text:
TT: Hur skulle en ”vanlig” bilförare klara av en F1-bil?
– Tror inte någon ens skulle komma ut från depån. Vi har extrema kopplingar på bilarna och bara att komma iväg från stillastående är väldigt svårt, säger han.
•••
För Kimi Räikkönen var fredagen ett steg framåt. Två andraplatser och så säger han själv:
– Det var en positiv dag och jag hade en bättre känsla än under fredagen i Australien.Jag trivdes bättre med bilen, men även om vi inte hade några större problem är det än lång väg kvar och mycket att göra. Vi koncentrerade oss på inställningar i dag och på att testa däck. Det kändes bra, även om vi under en hel tävlingsdistans måste ha koll på däckslitaget som är avgörande här. Under kvällen ska vi analysera alla uppgifter som vi har fått in och försöka hitta ett sätt att förbättra oss ytterligare på.
•••
Lotus, Lotus, Lotus. Av stallet som var ett toppteam för något år sedan återstår inte mycket. Romain Grosjean ler. Med munnen, men frågan är vad som pågår inombords?
Stallet missade de första vintertesterna, i Australien var man bara en skugga av sitt svarta jag och i morse hade Pastor Maldonado motorproblem och Romain Grosjean fick parkera.
Under eftermiddagspasset fick vi bara se en skymt av en parkerad E22 på TV-bilderna.
Grosjean skrev på twitter att vi inte kunde hoppas på något under före Spaniens GP i Barcelona. Det är säsongens femte lopp, men vem vågar tro på under?
•••
I år har man sänkt nosen på bilarna av säkerhetsskäl, men Kamui Kobayashi som var inblandad i en krasch under starten av Australiens GP är oroad.
– Hade det hänt på Monza hade det kunnat sluta på ett helt annat sätt, jag hade tur som inte skadade mig, säger han.
– Det är ett stort problem och det kan bli väldigt farligt för förarna. Vi måste diskutera detta eftersom man ändrade designen på nosen av säkerhetsskäl. Om det är farligt måste vi prata om en ändring i reglementet.
•••
Här är Pirellis motosportchef Paul Hemberys ord inför helgen:
– Malaysia är andra tävlingen för årets nya däcksortiment, som utvecklats för den senaste generationen F1-bilar. Racet innebär också premiär för 2014 års nya hårda, orangemarkerade däck. Mediumblandningen fungerade bra i Melbourne senast, men Malaysias GP är stor skillnad. Vi kommer från fin, slät asfalt till ett extremt aggressivt underlag, dessutom från ganska svalt väder till väldigt höga luft- och bantemperaturer. Detta kommer förstås bli en lika stor utmaning för bilar som förare, vi är också precis i början av årets säsong med mycket nytt att lära. Regnet som föll under kvalet till Australiens GP gav teamen möjlighet att använda regndäcken, något som kan bli väldigt viktigt här i Sepang.
Saxat ur Pirellis pressutskick.
•••
Saubers Simona de Silvestro ska skaffa sin en superlicens under året. Målet är att köra F1 2015.
•••
Glöm inte att flytta FRAM klockan en timme natten mellan lördag och söndag. Det är vår – och F1 börjar kl 10.00 – sommartid.
Bara så att ni vet vad som väntar – skyfall.En hälsning från Saubers Giedo van der Garde: