Startsida / Inlägg

Problem för Marcus

av Anna Andersson

Solen strålar, det är 25 grader varmt och perfekta förutsättningar här i Melbourne. Vi har sett en gammal legendar stanna upp och skriva autografer. Egentligen är det otroligt att Jackie Stewart, född 1939, orkar med att göra resan hit och dessutom ser så oförskämt pigg ut. Möjligen kan det bero på det sätt han matchar sina byxor med kepsen…
20140313_124514(1)

•••
Den första träningen var inte gammal innan den första bilen stannade på banan. I kurva nio.
Och det var Lewis Hamilton, en av de stora favoriterna, som fick parkera sin Mercedes. Det sägs att man bytte powerunit i hans bil inför passet.
Och just de där grejerna tar betydligt längre tid att byta i år än tidigare, en mekaniker jag pratade med sa att det tog nästan tredubbelt så lång tid.
Hamilton skulle sedan ta sig in i paddock till teamets tält. Hjälmen på så att han slapp snacka med jobbiga journalister – men kom inte igenom säkerhetsspärren….
När en halvtimme återstod av passet kom sedan ett meddelande om att det var en sensor som gått sönder och orsakar problemen med motorn. Med andra ord ingen anledning till panik.
•••
Efter fyra varv ville sedan Daniel Ricciardo visa hemmapubliken att han hör hemma i Red Bull. Han satte den första snabbaste tiden, 1:37,290, strax därefter följde dansken Kevin Magnussen, McLaren, med 1:37,762 och Valtteri Bottas, Williams.
•••
Det tog 50 minuter innan Sebastian vågade föra ut sin Suzie på banan. Han körde ett installationsvarv och gick in i depå och kom ut igen efter ytterligare ett par minuter. På presskonferensen i går blev det i alla fall tydligt att han satsar på att vinna sin femte titel.
– Vi kan inte lösa våra problem på en enda natt, men vi har ett bra team med smarta människor och jag är övertygad om att det inte tar allt för lång tid innan vi återigen är i bra form. Det är enklare att göra en snabb bil tillförlitlig än att göra en tillförlitlig bil snabb.

•••
Hur gick det då för Marcus Ericsson? Tja, det finns inte så mycket mer att skriva än att han körde ett installationsvarv och sedan tillbringade tiden i depån. Han hade ett elproblem och inte heller hans kollega Kamui Kobayashi körde mer. Han hade problem med bränsletillförseln.

Hos Lotus hann Pastor Maldonado inte ens köra två varv innand et rök om bilen och han fick rulla tillbaka in i depå.
Här är resultaten:

Resultatet från träning 1:
Resultatet från träning 1:

•••
Hos Lotus har Federico Gastaldi fått titeln vice stallchef. Han har tidigare varit Director of Business Development och han har arbetat för stallet sedan det hette Benetton. Gerhard Lopez stannar som stallchef, den rollen tog han över när Eric Boullier flyttade till McLaren.
•••
Nu avvaktar vi nästa träning och vilar ögonen på Robert Dahlgren som kör V8 Supercar med en mycket svensk Volvo.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB