Startsida / Inlägg

Resultatet i Kinas GP ändras

av Anna Andersson

Lewis Hamilton gjorde allt rätt. Han hade ledningen från start till mål och det var aldrig ens någon kamp om segern – mer en jäspning under påskdagens långa sega morgon.
Hamilton tog sin tredje seger i rad, men ändå räcker det inte för att ta ledningen i VM. Den behåller hans teamkollega Nico Rosberg som var tvåa i mål, men tysken var 20 sekunder efter Hamilton. För Rosbergs del så förstördes loppet av att han hade en för dålig startposition. Rosberg har en seger och tre andraplatser på fyra lopp. Ett bra facit.
Mercedes dominerar just nu F1 fullständigt. Stallet tog sin tredje dubbelseger i rad, så överlägset har inte ett F1-team varit på tio år, det har inte ens Red Bull fixat. Silverpilarna har en bättre motor än sina toppkonkurrenter och framförallt handlar det om att deras fart på rakan är makalös, men jag är ändå inte helt säker på att de kommer att behålla den överlägsenheten när de kommer till Europa om ett par veckor. Red Bull är på gång, det syntes på kvalet i går och man får aldrig, aldrig räkna bort ett stall som har sådana resurser.
Det är tre veckor till starten på Europasäsongen och då komemr som vanligt alla stall med uppdateringar. Till dess kan det hända någonting, så de kommande tre fyra racen blir spännande.
Däremot är det väl frågan om vad som händer internt hos Red Bull. Vettel är pressad och Ricciardo är en betydligt tuffare motståndare för tysken än Mark Webber. Jag hade gärna varit en fluga på väggen i deras garage i eftermiddag.
– På den här banan är det tufft, vi tappar 100 meter på rakorna här. Det är 23 km/timmen, säger Christian Horner som är stallchef för Red Bull till RTL.
– Men jag räknar med att vi är med och slåss om det i Barcelona igen. Det är en annan bana och fram till dess ska vi arbeta väldigt, väldigt hårt.
•••
När Sebastian Vettel fick frågan om varför han var långsammare än Daniel Ricciardo svarade han:
– Jag vet inte.
Sedan frågade RTL när de får se den gamla Sebastian Vettel igen så svarade han:
– Man glömmer inte bort hur det är att köra, men just nu måste vi arbeta vidare det fungerar inte riktigt med bilen än. Vi ska jobba hårt för att ta oss tillbaka och se till att den silverstjärnan där framme släcks.
Niki Lauda, den trefaldige världmsästaren och styrelseordföranden hos Mercedes kommenterade det med att:
– Han kanske inte har glömt hur det är att köra, men han måste visst lära sig att köra på ett annat sätt. Han har med sig erfarenheter från den gamla Red Bull bilen, hur den gick att köra. Nu är det nya regler, en helt ny bil och Daniel Ricciardo kommer med andra erfarenheter från Toro Rosso och tar till sig det nya direkt medan Sebastian måste anpassa sig efter en helt ny bi. Det är inte helt enkelt.
•••
Force India fick in två bilar på poängplats. Hülkenberg har nu varit topp åtta i sex race (vi räknar med två från förra året).
•••
Fernando Alonso gjorde ett imponerande lopp i sin Ferrari. Han körde in som trea i mål och han har nu tagit ett starkt grepp om sin plats i teamet. Alonso visade återigen att han är otroligt duktig på att hålla koll på bilen, på att köra snabbt precis när han behöver det och kunna hålla emot när däcken sedan blir sämre. Han disponerar ofta loppen helt rätt och klarar av att bemästra sin bil. Spanjoren har ett klart grepp om Kimi Räikkönen och kanske var detta ett steg i rätt riktning för italienarna som nu har ny stallchef. Ni minns väl att Stefano Domenicali lämnade teamet i veckan.
Kimi Räikkönen har fortfarande svårt att hitta rätt i bilen, så till inställningarna så att den passar honom och hans körstil.
•••
Inga poäng för McLaren alls i dag. Alla resultat och en text från loppet hittar du här:
•••
Marcus Ericsson hade en tung start på loppet, men efter det andra depåstoppet så fick han fart med sina mjuka däck. Då körde han plötsligt ungefär lika snabbt som killarna i täten, men efter ett par varv så släppte däcken och Marcus tider blev sämre. Svensken var sist i mål av de bilar som nådde ända fram.
•••
Mannen med flaggan viftade av loppet ett varv för tidigt, Hamilton körde ett varv till. Det gjorde de andra också, men enligt en regel från FIA så ska loppet avslutas när flaggan viftas. Det gör att resultatet ändras till ställningen som den var efter 54 varv.
Det betyder att Kamui Kobayashis sista omkörnign av Marussias Jules Bianchi inte räknas. Därmed slutade japanen 18:e och fransmannen 17:e. Irriterande för Caterham som behöver ta poäng av Marussia.
Annars ändrar sig också tidsintervallen mellan förarna efter den incidenten.
•••
Det är spänt läge mellan McLaren och Red Bull. Mästarna har skrivit kontrakt med aerodynamikern Dan Fallows som har ett avtal med McLaren. Därför vill McLaren och Ron Dennis tar till rättsliga åtgärder.
– Han hade ett giltigt kontrakt med oss och gör plötsligt en kovändning och säger att han inte vill jobba för oss mer. Det är oacceptabelt. Det finns ingen rättslig grund för att lämna oss och jobba för en annan fabrik i närheten av Woking, säger Dennis enligt motorsporttotal.
Christian Horner håller inte med:
– Jag är besviken över Rons kommentar, säger Red Bull stallchef till Press Association.
– Ärendet ligger nu hos våra jurister och detta är någonting som vi kommer att försvara oss mot. Jag är besviken över att McLaren väljer den vägen.
•••
McLaren räknar med att man kan presentera en ny huvudsponsor under 2014. Det ryktas om den kommande motorpartnern Honda, men även om Sony.
•••
Från och med nästa vecka måste Bernie Ecclestone befinna sig i München två dagar i veckan. Det är dags för domstolsförhandlingar förhandlingar. Ecclestone är anklagad för att ha delat ut mutor.
•••
Nästa race är Barcelonas GP den andra helgen i maj. Då startar europasäsongen och borta är de små motorhomen och tillbaka är de stora svulstiga F1 som syns.
Däremot lär det inte höras på samma sätt som tidigare år…..

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB