Drömmen som sprack
avEn tung fredag.
Känns meningen igen?
Ja för Marcus Ericsson var det återigen tungt, tungt, tungt. Han och Caterham hade hoppats på att de nya uppdateringarna skulle ta dem framåt i startfältet, men istället verkar det som om de står kvar medan konkurrenterna har gått framåt.
– Vi var på samma nivå som Marussia och hade hoppats att vi skulle kunna gå framåt, men nu får vi slåss med dem igen. Jules Bianchi såg riktigt vass ut i bilen så vi får koncentrera oss på att slåss med Max Chilton och jag får knäppa Kobayashi, säger Ericsson när vi ses efter träningen.
Det syns att han är frustrerad och irriterad, även om han är otroligt duktig på att behålla lugnet (något som också stallet berömmer honom för). Han har under flera tillfällen under sin karriär haft det tungt och lärt sig hantera motgångar. Så han lär knyta handen i fickan och ge allt i morgon.
Det gäller bara att hoppas att det räcker.
– Det är inte omöjligt att få till inställningarna, vi har bara haft en kort genomgång än och inte gått igenom detaljerna än.
•••
Även Sebastian Vettel har haft en nattsvart dag. Han fick elproblem efter fyra varv av den första träningen och sedan hann teamet inte reparera och bygga om bilen till den andra.
Där var Daniel Ricciardo trea för övrigt….
Tror inte att Vettel är så lättpratad i dag. Har inte sett till honom än, men tyska kollegor meddelar att han sa ungefär såhär:
– Det var en himla tur attde t inte var något lopp i dag. Egentligen är det inte så svårt att fixa, men det tar betydligt längre tid än fem minuter eftersom det sitter lite dumt till.
– Vi behöver inte torka några tårar utan vi behöver titta framåt och se till att morgondagens träning går bättre. Vi har just nu många ställen som vi måste arbeta med, det är vi medvetna om. Vi vet vilka problem vi har och vi vet att det inte fungerar helt perfekt just nu.
•••
Mercedes verkar otroligt starka. Lewis Hamilton var snabbast på båda träningarna och han var överraskad. Vem ska kunna slå honom och Rosberg?
Rosberg hade problem med kylningen av ERS på den första tärningen, men var inte orolig.
– Det var inget som ställde till några större problem, säger tysken som fortfarande leder VM.
•••
Kvalet kommer att vara avgörande i morgon. Det är bara två förare, Michael Schumacher och Fernando Alonso, som har vunnit i Barcelona utan att stå i första startled.
Alonso vann från ruta tre förra året, det var då Mercedes hade första startled, men båda bilarna föll som stenar genom fältet.
•••
Pirellis tankar inför loppet får ni här, saxat ur deras pressmeddelande:
Till tävlingen på den snabba och krävande banan har Pirelli valt de två hårdaste gummiblandningarna: orangemarkerad hård och medium med vit dekor. F1-teamen har jobbat hårt med uppgraderingar på bilarna den senaste treveckorsperioden, något som kommer öka påfrestningarna på däcken.
Efter tävlingen är det dags för den andra av årets tester under pågående säsong, där Sauber, Toro Rosso, McLaren och Force India ska testa däck för Pirellis räkning.
Banan i Montmelo är välkänt territorium för teamen och traditionellt används detta GP för att testa rejäla uppdateringar av bilarna med högre prestanda och förbättrad aerodynamik. Detta medför ännu större påfrestningar på däcken på en redan krävande bana med snabba, svepande kurvor. Därav Pirellis val av de två hårdaste gummiblandningarna i F1-sortimentet.
Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Man säger ofta att Spaniens GP är det race där teamen och bilarna visar upp sin riktiga form under året. Går en bil bra i Barcelona kan den förväntas vara snabb på alla andra banor. Detta gäller även för däcken eftersom banan är en av de mest krävande under hela säsongen. Långa och snabba kurvor, t ex kurva 3, som skickar mängder av energi genom konstruktionen, vilket gör att däcken i hög grad förlorar grepp allteftersom man kör. Asfalten är mycket sträv och vi brukar få höga lufttemperaturer, något som ytterligare påverkar däckens funktion. Tidigare har vi haft upp till 4 depåstopp här, men med de förändringar på däcken vi genomfört till i år hoppas vi nu på max tre stopp för majoriteten av förarna. Vi fick en bra start på vårt förberedelsearbete inför nästa år med den första testen under pågående säsong i Bahrain. Nu ser vi fram mot att bygga vidare på det jobbet med nästa test efter Spaniens GP, där fyra team deltar.”
•••
Normalt används banan här under försäsongstesterna, men så var det inte i år. Ändå är det inte många förare som oroar sig för det eftersom det oftast är betydligt kallare under testerna i februari än under loppet i maj och därför har datan från testerna ingen större betydelse.
•••
Måste rusa – igen.
Känns som om hela dagen har varit ett intervallpass;-)