Startsida / Inlägg

Ericsson i muren – efter date med Silvstedt

av Anna Andersson

Nico Rosberg gjorde precis som förra året. Han tog pole position i Monaco.
Men han gjorde det trots att han själv orsakade en gul flagga på det sista varvet. Han bromsade på sig i Mirabeau och parkerade i den lilla avåkningszonen som finns där. Detta orsakade i sin tur en gul flagga och hans teamkollega Lewis Hamilton kunde inte förbättra sin tid och Rosbergs tid räckte till pole position.
Det hela påminner lite om Rascassegate från 2006 (var det väl) när Michael Schumacher parkerade i Rascasse för att hindra fernando Alonso från att ta pole position. Det hela slutade med att Schumacher fick starta längst bak.
När det gäller Rosbergs manöver känns det som ett misstag, även om varken han eller Hamilton tittade varandra i ögonen efter kvalet. Personligen har jag svåt att tänka mig att det var en medveten handling, detta enbart för att det såg naturligt ut. Jag har aldrig kört racerbil, men jag har sett en hel del motorsport och jag har framförallt ägnat i stort sett hela mitt liv åt idrott. Jag har själv idrottat på elitnivå, jag har en make som gör det och är det någonting jag vet är det att det är fruktansvärt svårt att fejka någonting så att det ser helt naturligt ut. Rörelsen sitter i ryggmärgen, börjar du tänka på hur du ska göra den och i vilket läge du ska göra den så syns det direkt.
Det syntes när Schumacher gjorde det, när det gäller Rosberg är jag mer tveksam. Vi får se hur diskussionen ser ut när Merceds har tittat på datan, domarna undersöker incidenten och det blir spännande att följa diskussionen udner kvällen/natten.
•••
Vad tycker du om Rosbergs agerande?

•••
Rosberg har pole, men räcker det? Han har inte varit så vidare vass i starterna i år och ett litet misstag där och Hamilton tar över igen. Känns som om Mercedes behöver ha ett rejält snack med sina förare i kväll. Det är 120 meter till första kurvan och jag tror inte att Niki Lauda vill se sina två silverpilar i muren där – där är det så trångt, ett riktigt nålsöga, att bara en bil kommer igenom först.
•••
För Marcus Ericsson tog kvalet slut i ett staket. Han stannade sedan han kört ihop med Felipe Massa. Svensken var på ett snabbt varv, Massa som kör för Williams, körde betydligt långsammare och Ericsson gjorde ett litet misstag, körde lite fort lite för sent, låste bromsarna, tappade linjen och så var det hela över…
Massa var tionde man i Q1, men det var för stora skador på hans bil för att han skulle kunna köra vidare. Han startar som nummer 16 i morgon.
– Jag var på mitt sista varv, körde så hårt jag kunde, bromsade lite sent i kurva sex och körde in i muren. Han var på utsidan och det var helt klart olyckligt. Jag vet inte vem som har stört skuld jag har inte sett det på TV,  men jag vet att jag gjorde ett misstag, säger Ericsson till Viasat Motor.
– Jag hade inga fria varv, var lite stressad och behövde ha en tid. Det var ett dåligt kval för min del.
Ericsson var över fyra sekunder efter den snabbaste bilen i Q1, han hade ett snabbare varv på gång, men det var under det varvet som han kraschade.

Domarna har undersökt incidenten och Ericsson måste starta från deppån. Han får dessutom två straffpoäng, när en förare har tolv straffpoäng tvingas han stå över ett lopp. Detta var Ericssons första straff 2014.
Ericsson verkar ha det trevligt i Monaco i alla fall:

•••

Här är resultaten:
1. Nico Rosberg Mercedes 1m15.989s
2. Lewis Hamilton Mercedes 1m16.048s +0.059s
3. Daniel Ricciardo Red Bull-Renault 1m16.384s +0.395s
4. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1m16.547s +0.558s
5. Fernando Alonso Ferrari 1m16.686s +0.697s
6. Kimi Räikkönen Ferrari 1m17.389s +1.400s
7. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Renault 1m17.540s +1.551s
8. Kevin Magnussen McLaren-Mercedes 1m17.555s +1.566s
9. Daniil Kvyat Toro Rosso-Renault 1m18.090s +2.101s
10. Sergio Perez Force India-Mercedes 1m18.327s +2.338s
Q3 cut: 1m17.755s
11. Nico Hülkenberg Force India-Mercedes 1m17.846s +1.492s
12. Jenson Button McLaren-Mercedes 1m17.988s +1.634s
13. Valtteri Bottas Williams-Renault 1m18.082s +1.728s
14. Romain Grosjean Lotus-Renault 1m18.196s +1.842s
15. Pastor Maldonado Lotus-Renault 1m18.356s +2.002s
16. Felipe Massa Williams-Renault
Q2 cut: 1m18.616s*
17. Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari 1m18.741s +1.184s
18. Adrian Sutil Sauber-Ferrari 1m18.745s +1.188s
19. Jules Bianchi Marussia-Cosworth 1m19.332s +1.775s
20. Max Chilton Marussia-Cosworth 1m19.928s +2.371s
21. Kamui Kobayashi Caterham-Renault 1m20.133s +2.576s
22. Marcus Ericsson Caterham-Renault 1m21.732s +4.175s
•••
Rosberg har pole position. Här är hans egna tankar om banan:

”Man ligger hela tiden på gränsen när man kör mellan de olika barriärerna, man ser inte speciellt mycket och måste helt enkelt köra så som man minns banan. Man måste veta vilken kurva som kommer, du ser den nämligen inte förrän det är försent.”

”Loews är ett nyckelställe, det är årets långsammaste kurva. Det är otroligt svårt att köra där för du försöker få runt ratten ett helt varv och sedan i utgången av kurvan ska den åt andra hållet. Dessutom drar de nya turbobilarna säkerligen bilen åt sidan så för att se till att jag har farten med mig ut ur kurvan måste jag ratta tillbaka helt igen. Det är svårt.”

”Vid kasinot är det uppförsbacke och det är väldigt, väldigt svårt för det är en väldigt snabb kurva och man måste ha med sig fart in. Gör du ett misstag och kör för fört är det lätt att tappa linjen.”

”Utgången till tunneln är också svår, det är ett hopp, du ska bromsa och ner i chikanen. En sak som är svår där är att det är mörkt i tunneln, sedan blir det plötsligt väldigt ljust och ögonen ska vänja sig på en tusendel. Du har inte ens en sekund innan du måste bromsa och du måste bromsa perfekt. Annars är du körd.”

Han kör som sagt i den stad som han är uppvuxen i och banan går längs hans gamla skolvög. Du kan läsa mitt repotage om Nico och banan här:

Nico Rosberg varnade som sagt för chikanen efter tunneln. Den dök Danil Kyvat på redan i Q1. Ryssen som aldrig tidigare ens har varit i Monaco borde kanske ha läst dagens Sportbladet;-)
Men han tog lärdom av missen, skärpte sig och tog sig vidare till Q3.
•••

Här är lite ren fakta inför morgondagens lopp:
Det här är F1 i Monaco
Varvlängd: 3,340 km/78 varv
Kurvor: 19, 12 höger, 7 vänster
Flest segrar: McLaren (15).
Förare med flest segrar: Ayrton Senna, 6 (1987, 89, 90-93). ­Graham Hill och Michael ­Schumacher 5.
Kurvor över 250 km/tim: –
Kurvor under 100 km/tim: 8
Avstånd till kurva 1: 120 m.
Längsta passage med full gas: 7,5 sekunder:
Vinnande strategi 2013: Ett ­depåstopp.
Medelhastighet 2013: 113,378 km/tim
Varvrekord: Michael Schumacher, 2004, 1.14,439
Segrare de senaste sex åren:
2013: Nico Rosberg, Mercedes
2012: Mark Webber, Red Bull
2011: Sebastian Vettel, Red Bull
2010: Mark Webber, Red Bull
2009: Jenson Button, Brawn GP
2008: Lewis Hamilton, McLaren
Däck: Supersoft och soft.
Nyckeln till seger: Kvalet är otroligt viktigt i Monaco som är en av de banor där det är svårast att köra om på. Dessutom måste förarna passa upp i ST. DÉVOTE där det kan vara väldigt halt på vägbanan. Det är viktigt att hjulen inte låser sig, då missar föraren kurvan och slår i barriären.
Marcus Ericssons kommentar: Jag gillar Monaco, jag tror att de däckblandningarna supersoft och soft kommer att passa vår bil och jag är övertygad om att vi kan slåss med Marussia. Det är alltid otroligt roligt att köra i Monaco, under tiden i GP2 har jag kört bra där och jag var på pallen förra året. Att köra på Monacos gator med en F1:a är en oförglömlig upplevelse. Det är helt galet. Troligen kommer det att vara flera bilar som bryter här än vad det har varit de senaste loppen och det ger oss en bra chans, men vi måste vara där när det som bäst behövs och det ska jag fokusera på.
•••
Detta sägs vara videon på när Kimi Räikkönen hade druckit lite för mycket häromåret och höll på att bryta nacken under en fest i Monaco för ett par år sedan…

•••
Flavio Briatore anser att Ferrari bör lämna Maranello och ansluta till den där F1-byn kring Silverstone i England.
– De har alltid haft problem med logistiken, säger Briatore.