Startsida / Inlägg

Ericsson: Jag är ganska nöjd

av Anna Andersson

Det är inte lätt att hetsa upp sig över plats 20.
Men i det här fallet så känner jag mig ändå positiv. Marcus Ericsson lyckades för första gången slå sin teamkollega Kamui Kobayashi i ett kval och det är en framgång.
Caterham har den sämsta bilen i startfältet som läget är nu och den som Marcus mäts mot är just sin teamkollega. Han måste slå honom och nu gjorde han det, visserligen var det knappt, men han slog honom.
Det är en framgång.
Det är något att bygga vidare på.
Nu blir det kul att se vad som händer när de båda Caterhambilarna står intill varandra i starten i morgon, Ericsson på plats 19 och Kobayasi på plats 20. De står i näst sista startled, bakom står Jean-Eric Vergne, Toro Rosso, som har ett straff med sig och kraschkungen Pastor Maldonado, Lotus.
Om det nu inte är några förändringar med växellådsbyten eller liknande saker framför, det var inte klart när jag skrev detta.
•••
Marcus var i alla fall ganska nöjd, även om han inte ville säga det rätt ut så syntes det tydligt att han var nöjd med att slå sin teamkollega, men han var inte nöjd med att teamet fortfarande står i näst sista startled.
– Under hela helgen har jag visat att jag inte är så långt efter och i morse var jag snabbare på både de hårda däcken och på option. Nu fick jag också till båda varven bra och det var absolut en skön känsla.
– Samtidigt kan jag itne säga att jag är nöjd, även om jag är nöjd med det som jag presterade så är jag inte nöjd med var vi som team står och man får aldrig vara nöjd. Man måste hela tiden jobba vidare.
•••
Sebastian Vettel bytte chassi till den här helgen, han fick det chassi som han använde sig av under vintertesterna och det har gått allt annat än bra. I går körde han fyra varv på träningen och på kvalet tvingades han bryta efter åtta minuter av Q3 då bilen rullade ut. Troligen handlade det om problem med växellådan.
Han flyttas nu tillbaka till plats 15 i starten.
•••
Kevin Magnussen hade ett tekniskt problem med sin McLaren i Q2 och fick kliva ur bilen. Han slutar kvalet på plats 15.
•••
Fernando Alonso hade tur i Q2. Han körde sin Ferrari 73 tusendelar snabbare än vad Nico Hülkenberg rattade sin Force India och därmed gick spanjoren vidare till Q3.
•••
Här är resultaten:

1. Lewis Hamilton Mercedes 1m25.232s
2. Nico Rosberg Mercedes 1m25.400s +0.168s
3. Daniel Ricciardo Red Bull-Renault 1m26.285s +1.053s
4. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1m26.632s +1.400s
5. Romain Grosjean Lotus-Renault 1m26.960s +1.728s
6. Kimi Raikkonen Ferrari 1m27.104s +1.872s
7. Fernando Alonso Ferrari 1m27.140s +1.908s
8. Jenson Button McLaren-Mercedes 1m27.335s +2.103s
9. Felipe Massa Williams-Mercedes 1m27.402s +2.170s
10. Sebastian Vettel Red Bull-Renault
Q3 cut: 1m27.602s
11. Nico Hulkenberg Force India-Mercedes 1m27.685s +1.597s
12. Sergio Perez Force India-Mercedes 1m28.002s +1.914s
13. Daniil Kvyat Toro Rosso-Renault 1m28.039s +1.951s
14. Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari 1m28.280s +2.192s
15. Kevin Magnussen McLaren-Mercedes
16. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Renault
Q2 cut: 1m28.472s *
17. Adrian Sutil Sauber-Ferrari 1m28.563s +1.799s
18. Max Chilton Marussia-Ferrari 1m29.586s +2.822s
19. Jules Bianchi Marussia-Ferrari 1m30.177s +3.413s
20. Marcus Ericsson Caterham-Renault 1m30.312s +3.548s
21. Kamui Kobayashi Caterham-Renault 1m30.375s +3.611s
22. Pastor Maldonado Lotus-Renault – ingen tid.

•••
Det har ryktats om att Fernando Alonso är intresserad av att byta Ferrari mot MErcedes, men tyskarnas chef Toto Wolff är otroligt tydlig när han säger till Sky.
– Det är väldigt smickrande att en förare av den kalibern är intresserad av att komma till oss, men vi väldigt nöjda med Lewis och Nico.
– Vi planerar alltid för framtiden och är inte intresserade av one night stands.
Österrikaren, som för övrigt är gift med Susie Wolff, testförare hos Williams, säger:
– När man har ett sådant äktenskap som vi har så flirtar man inte alls.
Rosberg och Hamilton har kontrakt till och med 2015, Alonso är bunden till Ferrari fram till och med 2016.