Mot Barcelona
avJag har varit lika usel på att uppdatera bloggen som ni har varit fantastiska på att kommentera. Allt har naturligtvis sina rutiga skäl och randiga orsaker.
Jag har varit fullt upptagen med förberedelser inför nästa F1-resa. Ska bli något skönt att slippa en 38 timmars resa till Australien, av de nio dygnen jag var borta tillbringade jag fyra på flyg…. I morgon drar jag till Barcelona och för att få ut så mycket som möjligt av en sådan helg, både för er del och för tidningens del (vilket också är för er läsare) så krävs det ett antal timmars planering, mejlkonversationer och samtal.
Då blir vissa saker lidande, men jag hoppas att vi allihop får ut så mycket av det i slutändan att ni förlåter mig för den usla uppdateringen.
Innan vi kikar mot Barcelona så tycker jag att du bör ge detta klipp lite mer än två minuter av ditt liv.
Det är det värt:
Remember Senna.
Denna är också värd din tid;-)
•••
Det ryktas om att Rysslands GP inte blir av i år. Oroligheterna mellan Ryssland och Ukraina ställer till det för finansiärerna. Eventuella sanktioner kan göra det svårt att genomföra loppet tror brittiska politiker och det kan även ställa till problem för Sergej Sirotkin som stöttas av ryska intressen och hoppas på en plats i F1 2015.
•••
Här är läget i stallet inför premiären i Europa:
Mercedes
Har dominerat säsongsstarten, men aldrig vunnit i Barcelona. Hamilton har tre segrar i rad. Vad kan Rosberg göra?
Banan har många snabba kurvor och ett bra flyt i de två första sektionerna, vilket är en fördel för bilar med bra aerodynamik, sedan finns den kilometerlånga start/målrakan och en tredje sektor som har långsamma kurvor och egentligen inte alls passar till resten av varvet och den biten bör passa silverpilen bättre.
Red Bull
Kan de äntligen hämta in Mercedes. Enligt Helmut Marko ska man vara ikapp Mercedes i Spanien eller senast i Monaco. Sebastian Vettel får ett nytt chassi, han har haft problem med däckslitaget i år (precis som de senaste åren i Barcelona), men nu har Pirelli med de två hårdaste gummiblandningarna, är det en fördel för mästaren?
Ferrari
Fernando Alonso är alltid i form i Barcelona och efter pallplatsen senast så är han säkerligen mycket sugen på ännu en bra placering. Hur har Ferrari arbetat de senaste veckorna?
Det blir spännande att se.
För Kimi Räikkönen handlar det om att prestera ett bra resultat och förhoppningsvis slå Alonso, annars lär inte den hårda kritiken mot honom som bubblat upp tystna.
Force India
Säsongens stora överraskning, men VM-fyran Nico Hülkenberg är lite orolig:
– Banan är verkligen ett test för bilens downforce. Om man inte trivs helt i bilen så påverkar det varvtiden direkt.
McLaren
Inledde säsongen starkt, men har nu kört två lopp utan att ta poäng. Ron Dennis jobbar hårt med att driva teamet framåt och både Jenson Button och Kevin Magnussen är två duktiga förare – frågan är väl om det räcker. Kan bli ännu en tuff helg.
Williams
Starka under testerna, inte lika starka under säsongsinledningen. Kan Williams hålla emot när konkurrenterna nu rustar. I Barcelona borde poäng vara möjligt om de gör en optimal helg, pallen lär de däremot inte klara av.
Toro Rosso
En utmanare, Daniil Kyjat har tagit poäng i tre av fyra lopp och kan kanske överraska igen – även om det på pappret verkar svårt för Toro Rosso som inte har lika stora resurser som sina konkurrenter.
Lotus
En usel start på säsongen, nu är pressen på teamet stor. Kan man ta poäng? Enligt Renault är motorn lika bra som Mercedes motor i Kanada – det är i juni…
Sauber
Satsar på att vara lättviktare i Barcelona. Man har plockat bort så mycket vikt som möjligt från bilen med sina nya uppdateringar – men alla kommer med uppdateringar till Barcelona så…
Marussia:
Återigen handlar det om kampen mot Caterham.
Caterham:
Tuff start på säsongen, både för stallet och för Marcus Ericsson. Återigen måste målet vara att slå Marussia…