På pitlane
avSolen skiner över Barcelona och över Circuit de Catalunya och det kommer den faktiskt att göra under resten av helgen också.
Enligt väderprognosen så ska det vara mellan 20 och 25 grader och sol under hela helgen.
Med andra ord perfekta förutsättningar.
Nu närmar sig klockan lunchtid och det har varit en ganska hektisk förmiddag, i alla fall har tiden gått fort. Tänkte berätta lite för er vad som händer under en arbetsdag på banan.
Vi lämnade Barcelona vid nio ungefär, packade med kameror och annat livsnödvändigt. Efter en stunds köande med bilen hittade fotograf Jerker rätt, på en väg vi egentligen borde kunna vid det här laget, men eftersom GPS:en varje gång ger oss nya vägar ut ur stan så är det som det är…. när vi vek av från autopistan så bar det precis som vanlig här i Barcelona av ut på grusvägar mellan höga staplar av bildäck och efter en stund i dammet dök det numera välkända plåtliknande garaget upp. Där fick vi stå i kö för ackreditering i någon halvtimme eller så.
Efter det är det bara att ta bilen vidare genom fler kontroller och parkera utanför arenan. Vänta på en transport till paddock och sedan stå i ännu en kö för att få din plats i pressrummet. Där gäller det att stå lagom bredbent och lägga en bra handbollsspärr så att inte tre japaner in sumoklassen tränger sig före och sedan peta till med armbågen i sidan av en mjuk ölfylld tysk mage så man kommer in i på rätt plats ännu en kö för att få köpa en internetuppkoppling för 60 euro och vill du ha en sladd kostar det tio euro extra.
Naturligtvis så saknas det alltid någonting när du kommer fram i till desken och man måste börja om från början – och oj det var fel lista som den alltid lika leende tjejen tittade på….
Där försvann typ två timmar.
Efter det har vi hunnit ner och fixa möten hos Caterham där vi ska snacka lite med Marcus senare i eftermiddag, vi smitit in på pitlane – stoppas i ännu en kontroll för att kontrollanten just då inte hade något att göra och ville kolla passet med chefen en extra gång – för att plåta och kika på bilarna. Lägga upp bilder på instagram måste ju också göras.
Sedan ska vi självklart ta bylinebilder, snacka med folk och säga hej till folk som behöver uppmärksammas för att man sedan ska få möjlighet att få ut det som vi behöver vid ett senare tillfälle.
Jag tror att det kallas för att odla kontakter.
Sedan ska man koppla upp datorer och självklart saknas det något lösenord på en lapp som ligger i helt fel ficka och – ja ni förstår.
Men nu börjar det ordna upp sig.
Eftermiddagen ägnas sedan åt ett presskonferensmaraton där vi under tre-fyra timmar sprintar mellan olika motorhomes för att hinna med så många intervjuer som möjligt. Därefter väntar texter som ska skrivas, eventuellt ska det göras TV-inslag och det är dags att göra research till nästa dag. Klara är vi nog kring midnatt eller någon timme senare.
Typ.
En helt vanlig torsdag på F1-banan – för er som undrar.
•••
När det gäller nyheterna så kan jag berätta att Caterham kommer med en ny framvinge och en ny bakvinge till Barcelona. Man har även mindre nyheter till underredet på bilen. En okej uppdatering, hälsar stallet, men även de andra har naturligtvis nya grejer med sig.
Sebastian Vettel får ett nytt chassi i Barcelona, Daniel Rcciardo får inte sitt nya förrän i juli, till Storbritanniens GP. Red Bull misstänker att det har funnits små, minimala, skador på Vettels tidigare chassi och därför har man planerat in bytet till Spaniens GP.
•••
Dags att springa. Måste i väg på ett möte. På återhörande.