Startsida / Inlägg

Kanadas GP

av Anna Andersson

Jag har haft internetproblem under förmiddagen. Finns det något som kan driva en till ett sådant vansinne?
Det ska ju bara fungera – och när det inte gör det så fungerar ingenting och det tar hur mycket tid som helst.
Tid som man naturligtvis aldrig har.

Nog om det skräpet. Här kommer lite banfakta från Kanada, bra inför eftermiddagens och kvällen tränignar (om ni nu är i Sverige)

Namn och starttid:
Kanadas GP Circuit de Gilles Villeneuve
Längd: 4,361 km/70 varv
Medeltempo 2013: 198,760
Kurvor: 8 höger, 6 vänster.
Kurvor under 100 km/tim: 3 (T2, T6, T10)
Över 250 km/tim: 2 (T5, T12)
Längd till första kurvan: 260 m
Längsta passagen med full gas: 13 sek/1005 m.
Toppfart: 317 km/tim utan DRS.
Tid för ett depåstopp: Ca 19 sekunder.
Väljer förarna två depåstopp sker de troligen kring varv 16 och 44. Är strategin ett depåstopp sker det någonstans mellan varv 26 och 28.
Nyckeln till seger: Håll undan i den första hårnålen redan i starten, där kan det bli kollisioner. Annars är den kurvan en bra omkörningsmöjlighet. Kurva 15 vid Wall of Champions är också knepig, den som missar ideallinjen med några centimeter sitter just i muren – Wall of Champions.
I Montreal är kvalet inte lika viktigt som i Monaco senast, depårakan är förhållandevis kort (417 m) och det finns bra möjligheter att köra om.
Pole position 2013: Sebastian Vettel, Red Bull.
Segrare 2013: Sebastian Vettel, Red Bull.
Segrande strategi 2013: Två.
Han vinner: 15 förare har vunnit från pole position sedan starten 1978. Den segrare med lägst startposition är Jacques Laffite, Ligier, han vann från plats 10 1981.
Däck: Supersoft/soft. Lågt däckslitage
DRS: 55 meter före kurva 12 och 70 meter efter kurva 14.
Flest segrar: Michael Schumacher, sju segrar. Av dagens förare har Lewis Hamilton flest segrar, 3.
Marcus Ericssons kommentar: För mig är det en ny bana, men den påminner lite om Australien. Det är en mix av en stadsbana och en vanlig racingbana. Jag tycke ratt den verkar vara rolig att köra.

Pirelli har också kommit med en pressmeddelande. Det lägger jag in här:

Den mjuka gummiblandningen av Pirelli P Zero – med gul dekor – samt den supermjuka med röd märkning är de däck som nominerats till Kanadas Grand Prix i Montreal. Alltså samma däckkombination som i förra VM-tävlingen i Monte Carlo och i likhet med Monacos GP körs helgens tävling också på en stadsbana.

Skillnaden är att delar av Circuit Gilles Villeneuve är permanent tävlingsbana och att medelhastigheten är rejält högre i Kanada. Vädret är dessutom ofta skiftande och asfalten hal, något som många kända F1-förare fått känna på under åren när de hamnat i muren vid utgången till start- och målrakan, den s k ”wall of champions”. Andra faktorer som påverkar däcken är bromszonerna, banan kräver hårda inbromsningar och värmen från bromsskivorna brukar gå ut i däcken. Årets nya bromssystem med brake-by-wire-teknik är dock annorlunda och kan ge andra effekter. Banmarkeringarna – curbs – i kurvorna är också relativt höga i Montreal och däcken måste tåla stora påfrestningar när bilarna kör över dessa.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Vi väntar oss att däcken kommer jobbas mycket hårdare i Kanada jämfört med Monaco. Mer energi och större krafter går igenom konstruktionen tack vare de högre hastigheterna. Detta bör leda till maximalt mekaniskt grepp, något som verkligen behövs på den här banan. Greppet förbättras mycket under helgens gång och vi vet att bilarna ofta sladdar mycket här, förmodligen ännu mer i år med minskad downforce. Detta kommer leda till stora påfrestningar på däcken men vi förväntar oss ändå att vi har kontroll på slitage och greppförlust under helgen, trots att vi använder de två mjukaste däcken i sortimentet. Kanadas GP brukar vara ett oförutsägbart race där strategierna spelar avgörande roll, speciellt med den höga risken för säkerhetsbil. Som vi såg i Monaco är val av rätt taktik när möjligheterna infinner sig ett vinnande koncept på annorlunda banor, Kanadas GP är ett perfekt exempel på detta. Historiskt sett är risken för regn rätt stor, här gäller det att kunna bedöma exakt när det är dags att byta mellan torr- och regndäck, ibland utan att ha tillgång till relevant data om träningspassen körts på torrt.”

•••
Christian Horner påpekade i veckan att han gärna vill att Kanada ska förlänga kontraktet med F1 i tio år till.
•••
Jag återkommer ikväll efter träningarna.