Startsida / Inlägg

Det gäller att ha stake

av Anna Andersson

Bernie Ecclestone vill hellre se att de stora stallen har tre bilar än att elva stall. Han har inga problam med om Caterham försvinner, då blir det plats för en Ferrari till.
Lite lätt populistiskt att säga det till en italiensk tidning, framförallt som Ferrari tidigare har påpekat att de gärna kör med tre bilar.
Mer om det läser ni här

Vad tycker ni om det förslaget förresten?
•••
I dag kör Susie Wolff för Williams. Det är första gången sedan 1992 som en kvinna kör under en F1-tävlingshelg. Hon är själv övertygad om sina kapaciteter och berättar att hon har arbetat sig fram till den position hon har in dag, men att hon aldrig kommer att säga att hon ska köra F1 nästa år. Hennes målsättning är att göra ett så bra jobb som möjligt för stallet och sedan gå vidare ärifrån.
– När jag gjorde det första testet var det aldrig meningen att det skulle bli mer, men jag har arbetat mig framåt, säger hon.
Vi får se hur det går.
•••
Kimi Räikkönen flaggar för att hans dagar inom F1 är över. Han vill uppfylla sitt kontrakt med Ferrari och sedan gå vidare, kanske till Le Mans eller rallycrossen där det är ett hett möte i Höljes i helgen. Jac Villeneuve, Petter Solberg, Mattias Ekström, Pontus Tidemand och Richard Göransson är några av namnen på startlistan i årets svenska VM-deltävling.
– Jag ska avsluta mitt kontrakt hos Ferrari, sedan tror jag att jag lägger av, säger Räikkönen.
Han är väl 60 poäng efter Alonso just nu.
•••
Fakta inför racet:
Namn och starttid:
Storbritanniens GP, Silverstone Grand prix Circuit
Längd: 5,891 km/52 varv
Medeltempo 2013: 197,566
Kurvor: 10 höger, 8 vänster.
Kurvor under 100 km/tim: 1 (T4)
Över 250 km/tim: 7 (T1, T2, T8, T9, T10, T11, T14)
Längd till första kurvan: 250 m
Längsta passagen med full gas: 12 sek/890 m.
Toppfart: 310 km/tim utan DRS.
Lägsta fart 85 km/tim.
Genomsnittsfart: 231 km/tim
Tid för ett depåstopp: Ca 25 sekunder.
Vinnande strategi 2013: 3 depåstopp
Nyckeln till seger:
Pole position 2013: Lewis Hamilton, Mercedes.
Segrare 2013: Nico Rosberg, Mercedes.

Däck: Medium/hard. Minns ni förra året där det var flera däck som exploderade under loppet vilket tvingade Pirelli göra om däcken under sommaren? Det troliga är att förarna inleder med två stinter på medium och avslutar med den hårdare gummiblandningen.
DRS: Wellington rakan för DRS 1 och på Hangarrakan är DRS 2. Mätpunkterna sitter mellan kurva två och tre, samt mellan kurva 10 och 11.
Sebastian Vettels tre varningar, hämtat från Sport Bild:
Maggotts och Beckets: Den mest galna kombinationen inom F1, det är otroligt kul att ta den kombinationen med gasen i botten. I Maggots kör du med den sjunde växeln och det finns en risk att du dras utåt på banan, för Beckets växlar du ner, vrider ratten kort mot vänster och du är igenom. Det är en vansinnig känsla.

Copse: Här behöver du verkligen visa stake och ha rätt inställningar på bilen för att kunna köra med gasen i botten. Det går egentligen bara under kvalet, under racet är bilen fulltankad och för tung och då måste du släppa gasen ett ögonblick
Brooklands: En bra omkörningsmöjlighet. Om det inte regnar är det bra fäste i asfalten just här, du kan bromsa långt ut och stanna där, då kan du köra om på insidan i nästa högerkurva.
•••
Enligt prognosen är det risk för regn både lördag och söndag.
•••

Här är Pirellis tankar inför helgen, saxat ur deras pressutskick:
Formel 1-VM går i helgen vidare med Englands GP på klassiska Silverstone, ”the home of British motorsport”. England, och framförallt omgivningarna runt banan, är hemmabas för åtta av F1-teamen och även ett andra hem för Pirelli. I Didcot, runt en timmes resa från anläggningen ligger det italienska däckföretagets logistikcenter.

Banan är en av de snabbaste under året och utsätter däcken för höga påfrestningar. Dessutom brukar vädret vara ostadigt med hög risk för regn under helgen och stora variationer när det gäller temperaturer och vindstyrkor. Detta kan göra det svårt för teamen att använda data från friträningarna till själva racet. Pirelli har med sig de två hårdaste gummiblandningarna i sortimentet för att matcha den tuffa asfaltslingan, P Zero hård med orange dekor samt det vitmarkerade P Zero medium.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Silverstone är en av de stora tävlingarna under året, en riktig klassiker och alltid spännande för förare och publik tack vare de höga hastigheterna. De brittiska fansen är bland de kunnigaste och mest entusiastiska och det är absolut fantastiskt att se dem i full styrka runt banan, oavsett väder. Och vädret är förstås alltid ett samtalsämne på Silverstone, här kan vi få allt ifrån strålande sol till skyfall. Därför är förmågan att göra snabba strategiska beslut baserade på skiftande omständigheter mycket viktigt här, du kan inte alltid lita på insamlad data. Vi har tagit med oss de två hårdaste däcken och de bör passa helgens förhållanden. Efter racet ser vi också fram mot den sista däcktesten under pågående säsong, då vi kan fortsätta med vårt utvecklingsarbete. Ferrari och Marussia kör för oss på tisdag som är första testdag, medan Red Bull och Lotus kör onsdag.”

Banan ur däcksynpunkt

Teamen brukar köra med med hög till medium downforce för att nå högsta möjliga fart i de snabba, svepande kurvorna under första halvan av varvet. Dessa inställningar är inte ett handikapp på rakorna eftersom dessa är rätt korta. Under varvet är bromszonerna också korta, något som gör omkörningar till en utmaning.

Silverstone ger höga påfrestningar på däcken, med snabba, svepande kurvor som utsätter dem för krafter i olika riktningar, ibland samtidigt. De längsgående krafterna toppar på 5 G och däckens yta kan nå temperaturer på över 110 °C.

Mediumdäcket har en gummiblandning som arbetar som bäst i ett lägre temperaturområde och ger optimal prestanda även i kallt väder. Det hårda däcket behöver högre arbetstemperatur och passar bra i hög värme och under tuffare banförhållanden. Silverstone brukar bjuda på rejält skiftande väder och bantemperaturen kan variera upp till 15 °C mellan sessionerna, något som gör det svårt att välja strategi.

Grepputvecklingen är ingen stor faktor under Englands GP, banan används relativt mycket under hela säsongen och F1-racets alla supportklasser gör dessutom att greppet i asfalten är bra redan från starten av helgen.

Vinnande strategi förra året var två depåstopp, Sebastian Vettel körde två stints på mediumblandningen och ett på den hårda. Han vann med sin Red Bull efter att ha startat trea på griden.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB