Startsida / Inlägg

En man med självförtroende

av Anna Andersson

I går vann Tyskland mot Frankrike. Nico Rosberg jublade.
I dag visade han att det mesta går Tysklands väg även i detta VM.
När de flesta trodde att Sebastian Vettel hade tagit pole position med sitt sista varv, där han gjorde en makalös sista sektor kom Nico Rosberg bakifrån. Han hade gjort ett sämre första försök, då det regnade i de tre första kurvorna och satsade allt.
– Jag visste att jag hade tappat fyra sekunder i den sista sektorn och satsade, säger han.
Så talar en kille med självförtroende.
Lewis Hamilton däremot backade av sitt sista varv och startar från plats sex, men Rosberg är säker:

Annars gladdes jag åt att se Jenson Button på presskonferensen igen. McLaren har kämpat de senaste 18 månaderna och Button likaså. Han är oavsett resultat alltid tillmötesgående och sympatisk, oavsett hur dumma frågorna är.
Han kör för övrigt med en rosa hjälm för att hylla sin pappa som nyligen gick bort.
Även McLarens Magnussen körde på bra och startar från plats fem.
•••
Båda bilarna från Force India i Q3. Snyggt.
•••
Tung dag för Sauber, båda bilarna kraschade. Sutil i Q1, Gutierrez i Q2.
Pastor Maldonado fick problem med oljetrycket, tror jag att det var, och parkerade bilen under Q2.
Här är bilarna som lämnade i Q2:
Romain Grosjean (Lotus), Jules Bianchi (Marussia), Max Chilton (Marussia), Esteban Gutierrez (Sauber), Pastor Maldonado (Lotus) och Adrian Sutil (Sauber) som iten fick någon tid eftersom han gjorde ett misstag i Q1.
•••
Vilket Q1, svåra förhållanden och regn. Då försvann båda Ferrariförarna i Q1. Båda. Tungt även för Williams som hade stora förhoppningar inför hemmaracet på Silverstone, men båda bilarna försvann i Q1.
Här är Fernando Alonsos analys:
– Vi chansade inte, vi arbetade efter de förhållandena som det var på banan, säger Fernando Alonso till motorsporttotal.
– Vi såg vad de andra gjorde och vi såg att Sauber var lika snabba med mediumdäcken i den mittersta sektorn så valde vi också det. Uppenbarligen var vi inte tillräckligt snabba och det började regna igen och vi kunde inte avsluta våra snabba varv. Det är en otroligt tunn linje mellan vinst och förlust och i dag gjorde vi ett misstag.
Williams Pat Symmonds säger:
– Det handlade om sekunder, varken vi eller Ferrari fick till det. Det är en stor besvikelse och vi har massor med jobb kvar att göra. I efterhand är det lätt att säga att man borde ha kört ut tidigare eftersom regnet kom. Vi såg inte att det var på väg, det syntes inte på radarn och det finns alltid en risk med gula flaggor, men vi tyckte att vi hade koll på läget. Hade vi sett regnet och inte brytt oss så hade vi behövt diskutera det, men nu var det ren otur.

Här är alla förare som lämnade i den första kvalomgången:
Valtteri Bottas (Williams), Felipe Massa (Williams), Fernando Alonso (Ferrari), Kimi Räikkönen (Ferrari), Marcus Ericsson (Caterham) och Kamui Kobayashi (Caterham).
Däremot lyckades Marussia med sin taktik och hade båda bilarna bland de sex bästa i Q1.
•••
Adrian Sutil satte sin Sauber i gruset under Q1. Han kvalade in till Q2, men kunde ändå inte köra på grund av sitt misstag i Q1
•••
Positivt för Marcus Ericsson, trots att han var av banan två gånger under den första delen av kvalet startar han för andra gången i år före sin teamkollega Kamui Kobayashi i racet.
•••
Lotus har bytt motorleverantör, från Renault till Mercedes. Nästa år ska stallet, som tidigare var Renaults fabriksteam, köra med motorer från Mercedes. Det skriver motorsporttotal.
•••
Jimmy Eriksson har pole i GP3 på Silverstone förresten.

Resultaten från Silverstone – som ni också har hos F1-bevakaren:

1. Nico Rosberg Mercedes, 1m35.766s
2. Sebastian Vettel Red Bull, 1m37.386s +1.620s
3. Jenson Button McLaren, 1m38.200s +2.434s
4. Nico Hülkenberg Force India, 1m38.329s +2.563s
5. Kevin Magnussen McLaren, 1m38.417s +2.651s
6. Lewis Hamilton Mercedes, 1m39.232s +3.466s
7. Sergio Perez Force India, 1m40.457s +4.691s
8. Daniel Ricciardo Red Bull, 1m40.606s +4.840s
9. Daniil Kvyat Toro Rosso, 1m40.707s +4.941s
10. Jean-Eric Vergne Toro Rosso, 1m40.855s +5.089s
Q2 cut: 1m38.166s
11. Romain Grosjean Lotus, 1m38.496s +3.626s
12. Jules Bianchi Marussia, 1m38.709s +3.839s
13. Max Chilton Marussia, 1m39.800s +4.930s
14. Esteban Gutierrez Sauber, 1m40.912s +6.042s
15. Pastor Maldonado Lotus, 1m44.018s +9.148s
16. Adrian Sutil Sauber, ingen tid
Q1 cut 1m45.086s
17. Valtteri Bottas Williams, 1m45.318s +4.938s
18. Felipe Massa Williams, 1m45.695s +5.315s
19. Fernando Alonso Ferrari, 1m45.935s +5.555s
20. Kimi Räikkönen Ferrari , 1m46.684s +6.304s
21. Marcus Ericsson Caterham, 1m49.421s +9.041s
22. Kamui Kobayashi Caterham, 1m49.625s +9.245s

107% : 1m47.406s

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB